2011
Intergenerational Learning in the Family and Family Context
RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁZákladní údaje
Originální název
Intergenerational Learning in the Family and Family Context
Název česky
Mezigenerační učení v rodině a rodinný kontext
Autoři
RABUŠICOVÁ, Milada (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka KAMANOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Kateřina PEVNÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Konference ECER, 2011
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/11:00050282
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Mezigenerační učení; rodinné vztahy; děti; rodiče; prarodiče
Klíčová slova anglicky
Intergenerational learning; family relations; children; parents; grandparents
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 3. 2012 11:07, Mgr. Petra Georgala
V originále
This paper is a sequel to the first study summarizing the results of quantitative stage of our research. It relies on more detail and on new methodological approaches to explore intergenerational learning in the family. Our current research aims at increasing the accuracy of the so-far results and their further analysis based on qualitative methodology in order to mediate a deeper insight into the issues. The first part of the paper focuses on developing our thesis concerning the “pro-learning” family, the second part provides a synthesis of issues such as content of intergenerational learning in the family, directionality of learning in the family, who teaches whom among the three generations, how is learning received among the three generations and how it is that learning in the family takes place – using the concept of roles that individual family members assume in mutual learning. The third part discusses model relations between and among family members in the process of family learning.
Česky
Příspěvek navazuje na první, a sice kvantitativně orientovanou fázi našeho výzkumu, jejíž výsledky byly prezentovány na minulé konferenci ČAPV. Ve větších detailech a za pomoci nových metodologických postupů dále rozpracovává téma mezigeneračního učení v rodinách. Náš současný výzkum se orientuje na precizaci dosavadních výsledků a jejich další analýzu pomocí kvalitativní metodologie (její popis viz níže), která přináší hlubší pohled na daná témata. V první části se zaměřujeme na rozpracování teze týkající se“ proučící“ kultury rodiny, tedy vlivu rodinných charakteristik, jako je atmosféra v rodině, sdílení a komunikace v rodině na učení v rodině. Snažíme se odpovědět na otázku „za jakých podmínek probíhá mezigenerační učení v rodině“ a dospíváme ke čtyřem rodinným modelům. Ve druhé části příspěvku syntetizujeme dílčí témata, jako je obsah mezigeneračního učení v rodině, směr mezigeneračního učení v rodině, kdo v rodině učí koho z hlediska tří generací, jak je učení přijímáno z hlediska tří generací a jak učení v rodině probíhá, a to za pomoci konceptu rolí, které jednotliví členové rodiny zaujímají ve vzájemném učení. Z výsledků analýzy vyplynuly čtyři základní typy „rodinného edukátora“. A konečně třetí část příspěvku je věnována modelovým vztahům mezi členy rodiny v procesu mezigeneračního učení. Ve třígeneračních rodinách, jež jsou předmětem našeho zájmu, existují v zásadě dva typy generačních vazeb, a to mezi dětmi a rodiči a mezi vnoučaty a prarodiči. Od nich se odvíjejí také modelové vztahy v procesu učení v rodině.
Návaznosti
GA406/09/0427, projekt VaV |
| ||
GD406/09/H040, projekt VaV |
|