J 2011

Na tenkém ledě koprodukční spolupráce Srovnání žánrové produkce studií Barrandov a DEFA v polovině 60. let na příkladu snímku STRAŠNÁ ŽENA (1965)

SKOPAL, Pavel

Základní údaje

Originální název

Na tenkém ledě koprodukční spolupráce Srovnání žánrové produkce studií Barrandov a DEFA v polovině 60. let na příkladu snímku STRAŠNÁ ŽENA (1965)

Název anglicky

On the thin ice of co-productions A comparative study of the generic production in the Barrandov and DEFA studios in mid 1960s – the case of the movie STRAŠNÁ ŽENA (1965)

Autoři

SKOPAL, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu, Praha, Národní filmový archiv, 2011, 0862-397X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/11:00050341

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

filmové koprodukce; DEFA; Barrandov; žánrová produkce; revuální filmy

Klíčová slova anglicky

co-productions; DEFA; Barrandov; genre productions; revue films

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 19. 7. 2012 11:27, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.

Anotace

V originále

Prostřednictvím v době svého vzniku jen průměrně úspěšného koprodukčního snímku STRAŠNÁ ŽENA analyzuje tato studie postoj filmového průmyslu a oficiální kulturní politiky k žánrové produkci v Československu i NDR a také specifika, výhody a problémy, které přinášela koprodukční spolupráce mezi dvěma relativně kompatibilními milieu filmového průmyslu. Víceméně rutinní koprodukční spolupráce na filmu z tvůrčího hlediska převážně českém vyvolávala rozdílné postoje jak u kritiky, tak u filmového průmyslu a dohlížecích stranických orgánů, což zviditelňuje odlišnou tradici, normy, i rozdílný způsob konstruování filmového publika a jeho očekávání. Příklad STRAŠNÉ ŽENY také poskytuje obraz toho, jaké konkrétní spory mezi zahraničními studii v rámci východního bloku mohly nastat a jak byly řešené: vzhledem k tomu, že nešlo ani o ideologicky citlivý film, ani o ambiciózní „auteurské“ dílo, přistupovala obě studia k filmu a jeho „identitě“ velmi pragmaticky: partneři se poměrně snadno dohodli na vzniku dvou výrazně odlišných verzí.

Anglicky

The presented study analyses the approach of the film industry and official cultural policy to the production of genre films in Czechoslovakia and the GDR, as well as specifics, advantages and problems brought about by the co-production between the two relatively compatible milieu of the film industry, taking as an example the co-produced film Strasna zena, the success of which was only average.

Návaznosti

GAP409/11/0586, projekt VaV
Název: Komparativní výzkum filmové kultury ve východním bloku, 1945-1970
Investor: Grantová agentura ČR, Komparativní výzkum filmové kultury ve východním bloku, 1945-1970