PANČOCHA, Karel. Vybrané problémy inkluzivního výzkumu. In Pančocha, K. Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 6-15. ISBN 978-80-210-5663-3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vybrané problémy inkluzivního výzkumu
Název česky Vybrané problémy inkluzivního výzkumu
Název anglicky Selected Issues of Inclusive Research
Autoři PANČOCHA, Karel (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Pančocha, K. Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání, od s. 6-15, 10 s. 2011.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/11:00054822
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-5663-3
Klíčová slova česky inkluze; jedinci s postižením; etický výzkum; metody výběru
Klíčová slova anglicky inclusion; individuals with disabilities; ethical research; sampling procedures
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc., učo 42604. Změněno: 18. 1. 2012 14:18.
Anotace
Kapitola analyzuje vybrané etické a metodologické problémy výzkumu inkluzivního vzdělávání a výzkumu jedinců se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním. Práva osob s postižením při výzkumných šetřeních byla a jsou porušována. K základním aspektům etického výzkumu jedinců s postižením patří prospěch pro účastníky výzkumu, dobrovolný a informovaný souhlas, zapojení osob s postižením do realizace výzkumu a zachovávání důvěrnosti získaných informací. S těmito aspekty úzce souvisí možnosti výběru respondentů či informantů do výzkumného vzorku. Při kvantitativně orientovaném výzkumu usilujeme o náhodný či kvótní výběr. Ten však ve speciálně pedagogickém výzkumu naráží na mnohé etické a administrativní bariéry.
Anotace anglicky
This chapter analyses selected ethical and methodological issues in inclusive research and research of people with disabilities. Rights of people with disabilities were violated in the past and are violated even today. The fundamental aspects of ethical disability research include benefit for individuals with disabilities, informed and voluntary consent, collaboration of people with disabilities in research and confidentiality of personal data and information. These aspects are closely connected with the possibilities of research sample selection. Probability-based and quota sampling is appropriate for quantitative research, however, this approach runs up against many ethical and administrative issues in special education.
Návaznosti
MUNI/B/1027/2010, interní kód MUNázev: Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání (Akronym: PEVIV)
Investor: Masarykova univerzita, Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání, DO R. 2020_Kategorie B - Specifický výzkum - Studentské vědecké konference
VytisknoutZobrazeno: 22. 8. 2024 10:42