J 2011

Cyberbullying in Adolescent Victims: Perception and Coping

ŠLÉGLOVÁ, Veronika a Alena ČERNÁ

Základní údaje

Originální název

Cyberbullying in Adolescent Victims: Perception and Coping

Název česky

Kyberšikana u adolescentních obětí: Percepce a coping

Autoři

ŠLÉGLOVÁ, Veronika (203 Česká republika, garant, domácí) a Alena ČERNÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, Brno, FSS MU, 2011, 1802-7962

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14230/11:00050374

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

kyberšikana; adolescence; coping; agresor; oběť

Klíčová slova anglicky

cyberbullying; adolescence; coping; bully; victim
Změněno: 13. 3. 2012 16:32, Mgr. Alena Černá, Ph.D.

Anotace

V originále

The present qualitative explorative study deals with cyberbullying from the perspective of adolescents. It focuses mainly on the impacts and consequences of cyberbullying, and on the coping strategies chosen by victims to deal with the situation. The data was obtained through semi-structured interviews with 15 adolescents aged 14-18 years, all of whom were cyberbullying victims. It was found that cyberbullying experiences led to changes in the victims' behaviour, and that these could be positive in the form of behavioural changes in cyberspace. Mainly this was due to victims creating a cognitive pattern of bullies, which consequently helped them to recognise aggressive people. Bullying also provoked feelings of caution, and brought about restriction in the use of risky online sources of threats as victims tried to prevent its recurrence. Critical impacts occurred in almost all of the respondents’ cases in the form of lower self-esteem, loneliness and disillusionment and distrust of people: The more extreme impacts were self-harm and increased aggression towards friends and family. Based on their experience, the victims of cyberbullying developed coping strategies in order to cope with cyberbullying. These strategies took several forms: technical defence, activity directed at the aggressor, avoidance, defensive strategies, and social support. The activities of the victims when dealing with this stressful situation varied, which was probably influenced by different contexts, personal traits, and the development of the respondents. The findings further revealed that some coping strategies (i.e. technical coping or telling parents) are in many situations either non-functional or just cannot be used, a theme which is further discussed with respect to previous research in the field.

Česky

Kvalitativní explorativní studie se zabývá kyberšikanou z pohledu adolescentních obětí. Důraz je kladen zejména na dopady a následky kyberšikany a copingové strategie, které oběti volí pro vypořádání se s problémem. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných online rozhovorů s patnácti adolescenty ve věku 14-18 let, kteří byli obětí kyberšikany. Bylo zjištěno, že zážitek kyberšikany mění následné chování oběti, a to může být v rámci projevů v kyberprostoru, vnímáno pozitivně. Jednalo se primárně změnu způsobenou kyberšikanou, která zapříčinila, že si oběti vytvořily kognitivní vzorec agresora, který jim následně pomáhá rozpoznat potenciální agresory. Kyberšikana také vyvolávala pocity větší obezřetnosti a způsobila restrikci rizikových online kanálů, kterou oběti využívají k ochraně před opakováním incidentu. Kritické dopady se vyskytovaly u většiny respondentů v podobě poklesu sebevědomí, osamělosti a vytvoření nedůvěry k lidem. Těžší formou bylo sebepoškozování a zvýšení fyzické agresivity vůči rodině a přátelům. Na základě zkušenosti s kyberšikanou si oběti vytvořily copingové strategie, které používaly pro její řešení. Nabývají několika forem: technická obrana, aktivita zaměřená na agresora, vyhýbání se, zástupné aktivity, sociální opora. Aktivity obětí při zvládání stresové situace kyberšikany byly odlišné a je pravděpodobné, že závisely na dalších kontextech, osobnostních charakteristikách a vývoji respondentů. Zjištění dále ukázala, že některé strategie zvládání (např. technický coping nebo svěření se rodičům) jsou v mnoha případech buď nefunkční nebo je není možné použít. Tato tématika je dále diskutována s ohledem na předchozí výzkumy v této oblasti.

Návaznosti

GAP407/11/0585, projekt VaV
Název: Rizika používání internetu pro děti a adolescenty
Investor: Grantová agentura ČR, Rizika používání internetu pro děti a adolescenty
LD11008, projekt VaV
Název: Copingové strategie kyberšikany u adolescentů (Akronym: CSKA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Copingové strategie kyberšikany u adolescentů
MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti