2011
Cyberbullying in Adolescent Victims: Perception and Coping
ŠLÉGLOVÁ, Veronika a Alena ČERNÁZákladní údaje
Originální název
Cyberbullying in Adolescent Victims: Perception and Coping
Název česky
Kyberšikana u adolescentních obětí: Percepce a coping
Autoři
ŠLÉGLOVÁ, Veronika (203 Česká republika, garant, domácí) a Alena ČERNÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, Brno, FSS MU, 2011, 1802-7962
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/11:00050374
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
kyberšikana; adolescence; coping; agresor; oběť
Klíčová slova anglicky
cyberbullying; adolescence; coping; bully; victim
Změněno: 13. 3. 2012 16:32, Mgr. Alena Černá, Ph.D.
V originále
The present qualitative explorative study deals with cyberbullying from the perspective of adolescents. It focuses mainly on the impacts and consequences of cyberbullying, and on the coping strategies chosen by victims to deal with the situation. The data was obtained through semi-structured interviews with 15 adolescents aged 14-18 years, all of whom were cyberbullying victims. It was found that cyberbullying experiences led to changes in the victims' behaviour, and that these could be positive in the form of behavioural changes in cyberspace. Mainly this was due to victims creating a cognitive pattern of bullies, which consequently helped them to recognise aggressive people. Bullying also provoked feelings of caution, and brought about restriction in the use of risky online sources of threats as victims tried to prevent its recurrence. Critical impacts occurred in almost all of the respondents’ cases in the form of lower self-esteem, loneliness and disillusionment and distrust of people: The more extreme impacts were self-harm and increased aggression towards friends and family. Based on their experience, the victims of cyberbullying developed coping strategies in order to cope with cyberbullying. These strategies took several forms: technical defence, activity directed at the aggressor, avoidance, defensive strategies, and social support. The activities of the victims when dealing with this stressful situation varied, which was probably influenced by different contexts, personal traits, and the development of the respondents. The findings further revealed that some coping strategies (i.e. technical coping or telling parents) are in many situations either non-functional or just cannot be used, a theme which is further discussed with respect to previous research in the field.
Česky
Kvalitativní explorativní studie se zabývá kyberšikanou z pohledu adolescentních obětí. Důraz je kladen zejména na dopady a následky kyberšikany a copingové strategie, které oběti volí pro vypořádání se s problémem. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných online rozhovorů s patnácti adolescenty ve věku 14-18 let, kteří byli obětí kyberšikany. Bylo zjištěno, že zážitek kyberšikany mění následné chování oběti, a to může být v rámci projevů v kyberprostoru, vnímáno pozitivně. Jednalo se primárně změnu způsobenou kyberšikanou, která zapříčinila, že si oběti vytvořily kognitivní vzorec agresora, který jim následně pomáhá rozpoznat potenciální agresory. Kyberšikana také vyvolávala pocity větší obezřetnosti a způsobila restrikci rizikových online kanálů, kterou oběti využívají k ochraně před opakováním incidentu. Kritické dopady se vyskytovaly u většiny respondentů v podobě poklesu sebevědomí, osamělosti a vytvoření nedůvěry k lidem. Těžší formou bylo sebepoškozování a zvýšení fyzické agresivity vůči rodině a přátelům. Na základě zkušenosti s kyberšikanou si oběti vytvořily copingové strategie, které používaly pro její řešení. Nabývají několika forem: technická obrana, aktivita zaměřená na agresora, vyhýbání se, zástupné aktivity, sociální opora. Aktivity obětí při zvládání stresové situace kyberšikany byly odlišné a je pravděpodobné, že závisely na dalších kontextech, osobnostních charakteristikách a vývoji respondentů. Zjištění dále ukázala, že některé strategie zvládání (např. technický coping nebo svěření se rodičům) jsou v mnoha případech buď nefunkční nebo je není možné použít. Tato tématika je dále diskutována s ohledem na předchozí výzkumy v této oblasti.
Návaznosti
GAP407/11/0585, projekt VaV |
| ||
LD11008, projekt VaV |
| ||
MSM0021622406, záměr |
|