KACHLÍK, Petr a Tatiana KIMÁKOVÁ. Vliv pohybové aktivity žáků základní školy na jejich rizikové chování. In KATRENIAKOVÁ, Z., RAJNIČOVÁ-NAGYOVÁ, I. (eds.). 4. konferencia SAVEZ s medzinárodnou účasťou Posilňovanie systému verejného zdravotníctva - zborník príspevkov. 1. vyd. Košice: EQUILIBRIA, 2011, s. 183-193. ISBN 978-80-89284-92-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vliv pohybové aktivity žáků základní školy na jejich rizikové chování
Název česky Vliv pohybové aktivity žáků základní školy na jejich rizikové chování
Název anglicky Effect of primary school pupils physical activity on their risky behaviour
Autoři KACHLÍK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Tatiana KIMÁKOVÁ (703 Slovensko).
Vydání 1. vyd. Košice, 4. konferencia SAVEZ s medzinárodnou účasťou Posilňovanie systému verejného zdravotníctva - zborník príspevkov. od s. 183-193, 11 s. 2011.
Nakladatel EQUILIBRIA
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/11:00054858
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-89284-92-4
Klíčová slova česky alkohol; pohyb; tabák; výživa
Klíčová slova anglicky alcohol; exercise; tobacco; nutrition
Změnil Změnil: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Změněno: 14. 3. 2013 18:05.
Anotace
Převaha sezení při výuce a trávení volného času, později v zaměstnání, představuje vynucenou polohu s nadměrnou statickou zátěží pohybové soustavy, růstem rizik oběhových, onkologických a endokrinních onemocnění. Není-li toto nebezpečí včas rozpoznáno a řešeno, postupně se vyvíjejí zdravotní poruchy, které se později zhoršují nebo fixují, jejich průběh je často bolestivý, náprava mnohdy obtížná a dlouhodobá. Cílem příspěvku byla realizace výzkumné sondy a porovnání vybraných momentů životního stylu žáků z běžných základních škol a ze škol s rozšířenou výukou tělesné výchovy. Pomocí nestandardizovaného anonymního dotazníku byl osloven vzorek 204 žáků ze 3 základních škol v Brně a víceletého gymnázia v Ivančicích ve věku 14-16 let. Jedna část respondentů navštěvovala školy s rozšířenou výukou tělesné výchovy, druhá nikoli. Byly hodnoceny (Chí-kvadrát test u klíčových znaků) vybrané složky životního stylu, tzn. zda vyšší tělesná aktivita ve škole ovlivňuje výživové chování, celkový pohybový režim a minimalizuje problémy se závislostním chováním. Děti, navštěvující školy s rozšířenou výukou tělesné výchovy, lépe dodržují pitný (p<0,05) a stravovací (p<0,01) režim (vyšší počet denních porcí, objem tekutin). Tráví méně volného času výlučně sedavým způsobem, častěji se věnují pohybovým aktivitám venku (p<0,01). Méně často oproti svým vrstevníkům v běžných školách bez rozšířené výuky tělesné výchovy konzumují alkohol (p<0,01)a tabák (p<0,01), preferují abstinenci. Ve sledovaném vzorku se potvrdilo, že vhodně zařazené a dávkované školní pohybové aktivity mohou působit preventivně na vybrané rizikové momenty životního stylu dětí a mládeže. Získané a udržované pozitivní vzorce chování se uplatňují nejen ve školním prostředí, ale též doma v rodině a při trávení volného času.
Anotace anglicky
The predominance of sitting in class and leisure in the later work, a forced position with excessive static load movement system, increase the risk of circulating, cancer and endocrine disorders. If this danger is recognized and addressed in time, gradually developing a medical disorder that would later get worse or fix, their progress is often painful, difficult and often correcting the long-term. This paper was the implementation of research probes and comparison of selected moments in the life style of pupils from mainstream primary schools and from schools with extended teaching of physical education. Using non-standardized anonymous questionnaire was approached by a sample of 204 pupils from three primary schools in Brno and multi-year gymnasium in Ivančice aged 14-16. One of the respondents attended schools with extended teaching physical education, the other not. Were evaluated (Chi-square test for key characters) selected folder lifestyle, ie. whether higher physical activity in school nutrition affects behavior, the overall exercise regimen, and minimizes problems with dependency behavior. Children attending schools with extended teaching of physical education, better comply with drinking (p <0.05) and eating (p <0.01) mode (the higher number of daily servings, the volume of fluid). They spend less leisure time exclusively sedentary, often engaged in activities outside the movement (p <0.01). Less often than their peers in mainstream schools without expanded physical education consume alcohol (p <0.01) and tobacco (p <0.01), prefer abstinence. In the sample, it was confirmed that a properly included and dosed school physical activity can act preemptively in selected high-risk moments lifestyle of children and youth. Obtaining and maintaining positive behavior patterns are applied only at school, but also in the family home and leisure.
Návaznosti
MSM0021622421, záměrNázev: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století
VytisknoutZobrazeno: 13. 5. 2024 07:37