2011
Kvalita školy a kurikula: od expertního šetření ke standardu kvality
JANÍK, Tomáš, Petr KNECHT, Milan KUBIATKO, Tomáš PAVLAS, Jan SLAVÍK et. al.Základní údaje
Originální název
Kvalita školy a kurikula: od expertního šetření ke standardu kvality
Název česky
Kvalita školy a kurikula: od expertního šetření ke standardu kvality
Název anglicky
The Quality of School and Curriculum: from Expert Survey towards Standard of Quality
Autoři
JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí), Petr KNECHT (203 Česká republika, domácí), Milan KUBIATKO (703 Slovensko, domácí), Tomáš PAVLAS (203 Česká republika), Jan SLAVÍK (203 Česká republika), David SOLNIČKA (203 Česká republika, domácí) a Petr VLČEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vyd. Praha, 112 s. Výzkumná zpráva 5, 2011
Nakladatel
Národní ústav pro vzdělávání
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/11:00054867
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-86856-80-3
Klíčová slova česky
expertni šetření; gymnazia; kurikulum; reforma kurikula; výzkum; vzdělávací politika
Klíčová slova anglicky
expert survey; upper-secondary school; curriculum; reform of curriculum; research; educational policy
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2013 08:41, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
V originále
Publikace představuje metodologii a výsledky expertního šetření realizovaného mezi 57 řediteli a učiteli na gymnáziích a zaměřeného na problematiku kvality kurikula, kvality školy a revizí a změn kurikula. Na základě výsledků výzkumu lze konstatovat, že obraz současné situace kurikulární reformy není sice ideální, ale nelze také tvrdit, že je zásadně špatný anebo že se nějak podstatně liší od situace v zahraničí. Většina gymnaziálních učitelů pokládá hlavní myšlenky reformy za správné, ale má výhrady anebo ambivalentní postoje ke způsobu jejich zavádění do praxe. Největší obavy nebo odpor směřují k formalizmu a nedostatečné koordinaci jednotlivých složek řízení průběhu reformy. Reálné obavy vyjadřují učitelé zaměření na obory a zvládnutí učiva. Naopak relativně největší spokojenost – byť ne u všech učitelů a byť ne bez výhrad – je spojována s větší otevřeností kurikula a s možností spolupráce napříč obory. Je zřejmé, že reformu podporují zejména ti učitelé nebo školy, kteří již před jejím zaváděním patřili k aktivním a inovativním. Autoři využívají výsledky šetření k formulování úvah o budování modelů standardu kvality, které jsou prezentovány v závěrečné kapitole publikace.
Anglicky
This book presents the methodology and findings of an expert survey, which aimed at documenting the opinions of upper-secondary comprehensive school teachers and headmasters on the quality of school and quality of curriculum in the context of the current curricular reform. The practical outcome of the expert survey is a set of guidelines for the development of standard of quality of school and curriculum.