DRÁBEK, Pavel. “With mirth in Funerall, and with Dirge in Marriage”: Shakespeare and Early Modern Frivolous Drama. In International Shakespeare Conference. 2010.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název “With mirth in Funerall, and with Dirge in Marriage”: Shakespeare and Early Modern Frivolous Drama
Název česky "S radostí o pohřbu, s žalozpěvem na svatbě": Shakespeare a frivolní drama raného novověku
Autoři DRÁBEK, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání International Shakespeare Conference, 2010.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/10:00049526
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky William Shakespeare; karteziánská filozofie; Thomas Sprat; Ivo Osolsobě; filozofie jazyka; raně novověké anglické drama
Klíčová slova anglicky William Shakespeare; Cartesian philosophy; Thomas Sprat; Ivo Osolsobě; philosophy of language; early modern English drama
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Drábek, Ph.D., učo 7851. Změněno: 12. 1. 2012 22:55.
Anotace
John Dryden, in his Preface to his adaptation of Troilus and Cressida (1679), instructs that two different independent actions distract the attention and concernment of the audience, and consequently destroy the intention of the poet; if his business be to move terror and pity, and one of his actions he comical, the other tragical, the former will divert the people, and utterly make void his greater purpose. In this he voices French classicists anxious to secure as well as control the audience responses in favour of an unambiguous generic refinement. Pre-classicist drama, not exempting Shakespeare, deals with modes and genres in a more playful and liberated way. Such generic and interpretive fuzziness has been called frivolité (in Ivo Osolsobě's semiotic analysis of French vaudevilles). Shakespearean drama – at the most obvious level – is frivolous in that it distracts a unified action by multiple plots. At more refined levels it plays with the immediate response of the audience by cynical repartee (as Faulconbridge's in King John or Touchstone's in As You Like It) or by constantly drawing attention to the imperfect impersonation on the stage – as in Henry V or in Antony and Cleopatra where Cleopatra wonders "What poore an Instrument | May do a Noble deede" before admitting the Clown, who secures sufficient frivolité for her dying scene. The paper analyzes varieties of frivolité in Shakespeare and his contemporaries observing the varied ways in which the buskin combines with the sock.
Anotace česky
Raně novověká anglická kultura prošla výrazným přerodem v době občanské války a následujícího období restaurace. Společenské proměny měly velký dopad nejen na pojetí jazyka, epistemologii, ale i na divadlo a drama.
Návaznosti
GA405/08/1223, projekt VaVNázev: Kontinentální přesahy Shakespearova díla
Investor: Grantová agentura ČR, Kontinentální přesahy Shakespearova díla
KJB901640501, projekt VaVNázev: Elektronická knihovna novějších překladů anglických dramat
Investor: Akademie věd ČR, Elektronická knihovna novějších překladů anglických dramat
KJB9164305, projekt VaVNázev: Elektronická knihovna překladů anglických dramat
Investor: Akademie věd ČR, Elektronická knihovna překladů anglických dramat
LI01013, projekt VaVNázev: Národní akademická licence Literature Online Fulltext Collection
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Národní akademická licence Literature Online Fulltext Collection
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 19:58