B 2011

Moravská národní galerie : 194 let od založení

TOMÁŠEK, Petr

Základní údaje

Originální název

Moravská národní galerie : 194 let od založení

Název anglicky

National Gallery of Moravia : 194 years since its foundation

Autoři

Vydání

Brno, 2011

Nakladatel

Moravská galerie v Brně

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Moravská galerie v Brně;dějiny sbírek;1817–1961;institucionální sběratelství;Morava;19.–20. století;Františkovo muzeum v Brně;Uměleckoprůmyslové muzeum v Brně;moravská zemská galerie

Klíčová slova anglicky

Moravian Gallery in Brno;history of the collection;1817–1961;institutional collection;Moravia;19th–20th century;Francis Museum in Brno;Moravian Industrial Museum in Brno;gallery of the Moravian province

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 12. 2016 21:35, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.

Anotace

V originále

Kniha upozorňuje na kontinuitu uměleckých sbírek Moravské galerie v Brně s kolekcemi institucí, na které při svém vzniku v roce 1961 navázala (Františkovo muzeum, Moravské zemské muzeum, Moravské průmyslové muzeum). Naznačuje, jaké byly akviziční strategie těchto institucí, zejména vzhledem k tehdejšímu soudobému umění na Moravě, a jak se na rozšiřování sbírek podepsaly proměny dobového vkusu i vývoj politické a národnostní situace. Výběr exponátů ilustruje různé fáze hledání moravské identity v období od 18. století zhruba do poloviny 20. století. Publikace se v prvé řadě zaměřuje na témata, která by "moravská národní galerie" měla mapovat, jako je umělecká topografie Moravy nebo zemské dějiny, mytologie či folklor.

Anglicky

The book highlights the continuity of the art collections of the Moravian Gallery in Brno with the collections of the institutions that it succeeded at the moment of its inception in 1961 (Francis Museum, Moravian Museum, Moravian Industrial Museum). It outlines the acquisition strategies of those institutions, especially with regards to the then contemporary art in Moravia, and how the expansion of the collections was affected by changes in period taste and the developments in the political and national situation. The selection of exhibits illustrates the different phases of the search for a Moravian identity over the period from the 18th century to roughly the mid-20th century. The primary focus of the publication concerns the themes that a 'Moravian national gallery' should cover, such as the art topography of Moravia or the land's history, mythology and folklore.