2011
Moravská národní galerie : 194 let od založení
TOMÁŠEK, PetrZákladní údaje
Originální název
Moravská národní galerie : 194 let od založení
Název anglicky
National Gallery of Moravia : 194 years since its foundation
Autoři
Vydání
Brno, 2011
Nakladatel
Moravská galerie v Brně
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Moravská galerie v Brně;dějiny sbírek;1817–1961;institucionální sběratelství;Morava;19.–20. století;Františkovo muzeum v Brně;Uměleckoprůmyslové muzeum v Brně;moravská zemská galerie
Klíčová slova anglicky
Moravian Gallery in Brno;history of the collection;1817–1961;institutional collection;Moravia;19th–20th century;Francis Museum in Brno;Moravian Industrial Museum in Brno;gallery of the Moravian province
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 8. 12. 2016 21:35, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
Kniha upozorňuje na kontinuitu uměleckých sbírek Moravské galerie v Brně s kolekcemi institucí, na které při svém vzniku v roce 1961 navázala (Františkovo muzeum, Moravské zemské muzeum, Moravské průmyslové muzeum). Naznačuje, jaké byly akviziční strategie těchto institucí, zejména vzhledem k tehdejšímu soudobému umění na Moravě, a jak se na rozšiřování sbírek podepsaly proměny dobového vkusu i vývoj politické a národnostní situace. Výběr exponátů ilustruje různé fáze hledání moravské identity v období od 18. století zhruba do poloviny 20. století. Publikace se v prvé řadě zaměřuje na témata, která by "moravská národní galerie" měla mapovat, jako je umělecká topografie Moravy nebo zemské dějiny, mytologie či folklor.
Anglicky
The book highlights the continuity of the art collections of the Moravian Gallery in Brno with the collections of the institutions that it succeeded at the moment of its inception in 1961 (Francis Museum, Moravian Museum, Moravian Industrial Museum). It outlines the acquisition strategies of those institutions, especially with regards to the then contemporary art in Moravia, and how the expansion of the collections was affected by changes in period taste and the developments in the political and national situation. The selection of exhibits illustrates the different phases of the search for a Moravian identity over the period from the 18th century to roughly the mid-20th century. The primary focus of the publication concerns the themes that a 'Moravian national gallery' should cover, such as the art topography of Moravia or the land's history, mythology and folklore.