2011
HEALTH AS A MOTIVATIONAL FACTOR IN ENVIRONMENTAL EDUCATION
HORKÁ, Hana a Zdeněk HROMÁDKAZákladní údaje
Originální název
HEALTH AS A MOTIVATIONAL FACTOR IN ENVIRONMENTAL EDUCATION
Název česky
Zdraví jako motivační faktor environmentální výchovy
Autoři
HORKÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí) a Zdeněk HROMÁDKA (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, SCHOOL AND HEALTH 21 Education and Healthcare. od s. 55-66, 12 s. 2011
Nakladatel
Masaryk University
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/11:00055057
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-5721-0
Klíčová slova česky
Doprava; ekoterapeutický potenciál přírody; environmentální výchova; kvalita života; péče o zdraví; pohybové aktivity; relaxace v přírodě; sport; výchova ke zdraví; zdraví; životní prostředí
Klíčová slova anglicky
Transport; eco-therapeutic potential of nature; environmental education; quality of life; health promotion; sports activities; relaxation outdoors; sport; health education; health; environment
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 2. 2015 23:32, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
V originále
In the paper we define the basic mental constructions of environmental education in the context of health education with an emphasis on the biophile orientation of school education. The curricular reform of the school system brought about a significant change in this area. It is based on an assumption that being “a cultural protector of health and the environment“ is an essential competence of an individual, which enables an awareness of the existing mutually causal, spontaneously realised relationships in the environment and thus influencing the quality of environment protection and consequently also health protection. Based on the hitherto research investigations the patterns of thinking about environmental problems is surveyed in student teachers and basic school pupils. Furthermore, perception of health related to environment protection is described. Special attention is paid to the environmental and health impact of transport, leisure and sport activities. The authors prove that health can become a significant motivational factor in the process of forming a relationship towards the environment.
Česky
Ve stati jsou vymezena základní myšlenková schémata environmentální výchovy v kontextu výchovy ke zdraví s akcentem biofilní orientaci školního vzdělávání. Kurikulární reforma ve školství přináší v této oblasti významný posun. Počítá s tím, že být „kulturním ochráncem zdraví a životního prostředí“ je základní kompetencí jedince, která mu umožňuje orientaci v existujících vzájemně příčinných, spontánně se uplatňujících vztazích v životním prostředí a na tomto základě ovlivňování kvality péče o prostředí a potažmo o zdraví. Na základě dosavadních výzkumných šetření je mapováno uvažování a přemýšlení studentů oboru učitelství a žáků základní školy o environmentálních problémech a je popsáno vnímání zdraví v návaznosti na péči o životní prostředí. Zvláštní pozornost je věnována environmentálním a zdravotním důsledkům dopravy, rekreace a sportovních aktivit. Autoři dokazují, že se zdraví může stát významným motivačním faktorem v procesu utváření vztahu k životnímu prostředí.
Návaznosti
MSM0021622421, záměr |
|