VORANAU, Vital. Beckett Country: Irish Motifs in Belarusian Landscape. In Ireland: East and West. 2011.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Beckett Country: Irish Motifs in Belarusian Landscape
Autoři VORANAU, Vital.
Vydání Ireland: East and West, 2011.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Chorvatsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW CONFERENCE PROGRAMME
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Samuel Beckett
Klíčová slova anglicky Samuel Beckett, Belarus, Theatre, Ireland
Štítky Beckett, Belarus, Ireland
Změnil Změnila: Mgr. Jana Pelclová, Ph.D., učo 39970. Změněno: 30. 11. 2016 16:58.
Anotace
This paper explores the common motifs in Irish and Belarusian literatures, based on the example of Beckett and various associate Belarusian authors. The analysis starts with the history of the first, legendary performance of Waiting for Godot in Minsk which was banned by censors right after its premiere. Then it continues with the description of shared motifs, ideas, and themes in both cultures. Beckett country and Beckett man are here viewed through the prism of Belarusian drama, stressing the similarities and outlining the differences. These concepts are considered in the context of historical developments, cultural evolution and literary analogies of two nations. This paper is not limited only to Beckett but also makes numerous references to other Irish writers, such as James Joyce and William Butler Yeats. The paper ends with the overall presentation of Belarusian-Irish literary relations and points out areas of prospective research in the field.
VytisknoutZobrazeno: 16. 10. 2024 15:27