MACHÁČKOVÁ, Hana a Lenka DĚDKOVÁ. Cyberbullying victims: Telling parents and peers. 2011.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Cyberbullying victims: Telling parents and peers
Název česky Oběti kyberšikany: Sělení zkušenosti rodičům a vrstevníkům
Autoři MACHÁČKOVÁ, Hana a Lenka DĚDKOVÁ.
Vydání 2011.
Další údaje
Typ výsledku Audiovizuální tvorba
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky Kyberšikana, coping, mediace užívání internetu
Klíčová slova anglicky Cyberbullying, coping, mediation of internet use
Změnil Změnila: doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D., učo 110415. Změněno: 23. 1. 2012 15:24.
Anotace
Victims of cyberbullying could face negative consequences, which could be influenced by chosen coping strategies. In our study, we focused on two strategies: talking to parents or peers. We examined the relation between these coping strategies and parental and peer internet use mediation: parental supportive, restrictive and monitoring mediation and peer supportive mediation. Further, we examined the moderating effect of age and perceived harm. We conducted our analyses on the sample of cyberbullying victims aged 9-16 (N=1,185) from the EU Kids Online II project. The results showed significantly different effects of predictors among all four groups. The main differences were found between the group of children who were bothered by the incident. Parental supportive mediation positively predicted the probability of telling parents only among younger victims. Regarding telling peers, there were significant differences in the effect of other three predictors among all groups.
Anotace česky
Oběti kyberšikany mohou čelit různým negativním důsledkům, které jsou ovlivněny zvolenými strategiemi zvládání. V naší studii se zaměřujeme na dvě strategie: sdělení negativní zkušenosti rodičům a vrstevníkům. Zkoumáme vztah mezi těmito strategiemi a následujícími čtyřmi typy mediací používání internetu rodiči a vrstevníky: rodičovská podpůrná, restriktivní a monitorující mediace a vrstevnická podpůrná mediace. Dále zkoumáme moderační efekt věku a vnímané újmy. Analýza byla provedena na vzorku obětí kyberšikany ve věku 9-16 let (N = 1185) z dat projektu EU Kids Online II. Výsledky ukázaly signifikantně odlišné vlivy prediktorů napříč všemi skupinami dětí. Hlavní rozdíly byly zjištěny v rámci skupiny dětí, které ze zkušenosti cítily větší újmu: rodičovská podpůrná mediace pozitivně predikovala pravděpodobnost sdělení zkušenosti rodičům pouze u mladších dětí. Vlivy ostatních prediktorů se ukázaly jako rozdílné pouze u sdělování zkušenosti vrstevníkům.
VytisknoutZobrazeno: 24. 7. 2024 09:25