SOKOLIOVÁ, Michaela, Ondřej BOUŠA a Petr MACEK. Emerging Commitments and Identity-Processing Style in Middle Adolescence. In European Conference on Developmental Psychology, 23. – 27. 8. 2011, Bergen, Norway. 2012. vyd. Bologna, Italy: MEDIMOND, 2012, s. 235 - 239, 4 s. ISBN 978-88-7587-636-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Emerging Commitments and Identity-Processing Style in Middle Adolescence.
Autoři SOKOLIOVÁ, Michaela (703 Slovensko, domácí), Ondřej BOUŠA (203 Česká republika, domácí) a Petr MACEK (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 2012. vyd. Bologna, Italy, European Conference on Developmental Psychology, 23. – 27. 8. 2011, Bergen, Norway. od s. 235 - 239, 4 s. 2012.
Nakladatel MEDIMOND
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Norsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14230/12:00059241
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 978-88-7587-636-4
UT WoS 000305209800041
Klíčová slova anglicky Commitments; exploration; identity processing style
Změnil Změnil: Mgr. Ondřej Bouša, učo 52731. Změněno: 7. 4. 2013 13:15.
Anotace
This study examines processual and content aspects of identity during middle adolescence. The main question is how identity processing style (informative/normative/diffuse) affects the content of identity (in terms of exploration and commitment) in different domains of life. The sample includes 256 Czech adolescents who have participated in the long-term longitudinal research ELSPAC (age 17). As instruments, the Czech adaptation of the Groningen Identity Development Scale (GIDS; Bosma, 1985) and the Czech version of the Identity Style Inventory (ISI4, Berzonsky et al., 2007) were administrated. We analyze the content of commitments, strength of these commitments, and the amount of exploration in different life domains (school, occupation, leisure-time activities, philosophy of life, friendship, and romantic relationships). These identity/commitment variables are related to three identity styles. Results indicate that adolescents who prefer an informative identity processing style are not committed yet. Adolescents who adopt normative style report commitments in some life domains, however certain number of them are very weak. Those who relied on a diffuse/avoidant identity processing style lacked firm commitments.
Návaznosti
MSM0021622406, záměrNázev: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
VytisknoutZobrazeno: 1. 5. 2024 13:05