J 2011

Srovnání osobností politických značek ČSSD, ODS a lídrů těchto stran

ŽIŽLAVSKÝ, Michal and Otto EIBL

Basic information

Original name

Srovnání osobností politických značek ČSSD, ODS a lídrů těchto stran

Name (in English)

Comparison of the Political Brand Personalities of the Czech Social Democratic Party, the Civic Democratic Party and Their Leaders

Authors

ŽIŽLAVSKÝ, Michal (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Otto EIBL (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Sociální studia, Brno, Masarykova univerzita, 2011, 1214-813X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50601 Political science

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/11:00055179

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

politický marketing; branding; značka; osobnost značky; leader; ODS; ČSSD

Keywords in English

political marketing; branding; brand; brand personality; leader; ODS; ČSSD

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 30/1/2012 12:00, Mgr. Otto Eibl, Ph.D.

Abstract

V originále

Branding se stal jedním z nejpopulárnějších nástrojů, který je využíván v politickém marketingu. Mimo jeho praktické využití poskytuje branding poskytuje analytický rámec, kterým je možné nahlížet na politické strany a na to, jak jsou vnímány voliči. Tento text zkoumá (za využití pro české prostředí modifikované škály Jennifer Aaker), jakým způsobem jsou vnímány osobnosti stran ČSSD a ODS; výsledky jsou pak srovnány s tím, jak jsou vnímány osobnosti lídrů těchto stran.

In English

Branding has recently become one of the most popular tools used by political marketers. In addition to its practical use, the branding approach to political marketing also offers new possibilities to political scientists researching how political brands are perceived by voters. One such tool is the concept of brand personality. This paper uses the brand personality concept to compare the brand personalities of the two main Czech political parties – the Czech Social Democratic Party and the Civic Democratic Party – and their leaders. To do so, it uses Jennifer Aaker’s five-dimensional brand personality scale modified to for use on political brands and within the Czech political environment.

Links

MSM0021622407, plan (intention)
Name: Politické strany a reprezentace zájmů v soudobých evropských demokraciích
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Political Parties and The Representation of Interests in Contemporary European Democracies