C 2011

Stigmatizace jako různorodá zkušenost dětí s poruchamni chování a emocí: Zkušenost mezi diskreditací a podporou.

ČERVENKA, Karel

Základní údaje

Originální název

Stigmatizace jako různorodá zkušenost dětí s poruchamni chování a emocí: Zkušenost mezi diskreditací a podporou.

Název anglicky

Stigmatization as Diverse Experience of Children with Behavioral Difficulties: Experience between Discreditation and Social Support

Autoři

ČERVENKA, Karel (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, Bartoňová, M., Vítková, M. (eds.) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. od s. 99-109, 11 s. 330. publikace Paido, 2011

Nakladatel

Paido

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/11:00055250

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7315-220-8

Klíčová slova česky

stigmatizace; pomáhající profese; etopedie; porucha chování; identita

Klíčová slova anglicky

stigmatization; helping professions; special education; behavioral difficulties; behavioral disorder; identity
Změněno: 1. 2. 2012 08:54, doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.

Anotace

V originále

Negativně vnímané odlišnosti často znamenají diskreditaci svých nositelů. Pokud odlišnost zakládá negativní sociální status, hovoříme o ní jako o stigmatu. Klienti pomáhajících profesí, zejména pak cílové skupiny speciální pedagogiky, nezřídka nesou charakteristiky, které je alespoň potenciálně stigmatizují. Text čtenáři nabízí pohled na proces stigmatizace jako zdroj různorodé zkušenosti stigmatizovaných. V textu jsou coby ilustrace prezentována některá ze zjištění kvalitativního výzkumu, který se věnoval pohledu dětí z preventivně výchovného zařízení na svou životní situaci i na sebe sama.

Anglicky

Negatively defined differences among people often lead to stigmatization of the ones who differ. Difference meaning negative social status is called stigma attribute. Clients of helping professions (such as children with behavioral difficulties and other target groups of special pedagogy) often have such negative attributes. This article offers specific view of the process of stigmatization as a source of diverse experience of the stigmatized people. The text presents data collected during qualitative research targeted on specific perspective of children clients of counseling care center for children with behavioral difficulties.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání