ČERVENKA, Karel. Stigmatizace jako různorodá zkušenost dětí s poruchamni chování a emocí: Zkušenost mezi diskreditací a podporou. (Stigmatization as Diverse Experience of Children with Behavioral Difficulties: Experience between Discreditation and Social Support). In Bartoňová, M., Vítková, M. (eds.) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Brno: Paido, 2011, p. 99-109. 330. publikace Paido. ISBN 978-80-7315-220-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Stigmatizace jako různorodá zkušenost dětí s poruchamni chování a emocí: Zkušenost mezi diskreditací a podporou.
Name (in English) Stigmatization as Diverse Experience of Children with Behavioral Difficulties: Experience between Discreditation and Social Support
Authors ČERVENKA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Bartoňová, M., Vítková, M. (eds.) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. p. 99-109, 11 pp. 330. publikace Paido, 2011.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055250
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-220-8
Keywords (in Czech) stigmatizace; pomáhající profese; etopedie; porucha chování; identita
Keywords in English stigmatization; helping professions; special education; behavioral difficulties; behavioral disorder; identity
Changed by Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D., učo 8596. Changed: 1/2/2012 08:54.
Abstract
Negativně vnímané odlišnosti často znamenají diskreditaci svých nositelů. Pokud odlišnost zakládá negativní sociální status, hovoříme o ní jako o stigmatu. Klienti pomáhajících profesí, zejména pak cílové skupiny speciální pedagogiky, nezřídka nesou charakteristiky, které je alespoň potenciálně stigmatizují. Text čtenáři nabízí pohled na proces stigmatizace jako zdroj různorodé zkušenosti stigmatizovaných. V textu jsou coby ilustrace prezentována některá ze zjištění kvalitativního výzkumu, který se věnoval pohledu dětí z preventivně výchovného zařízení na svou životní situaci i na sebe sama.
Abstract (in English)
Negatively defined differences among people often lead to stigmatization of the ones who differ. Difference meaning negative social status is called stigma attribute. Clients of helping professions (such as children with behavioral difficulties and other target groups of special pedagogy) often have such negative attributes. This article offers specific view of the process of stigmatization as a source of diverse experience of the stigmatized people. The text presents data collected during qualitative research targeted on specific perspective of children clients of counseling care center for children with behavioral difficulties.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 13/7/2024 06:56