C 2011

Od individuální odlišnosti k edukační potřebě: Respekt k odlišnostem jako základ informované intervence

ČERVENKA, Karel

Základní údaje

Originální název

Od individuální odlišnosti k edukační potřebě: Respekt k odlišnostem jako základ informované intervence

Název anglicky

From Individual Difference to Educational Need: Respecting Differences as a Basis of Informed Intervention

Autoři

ČERVENKA, Karel (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, Klenková, J., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities, od s. 289-303, 15 s. 2011

Nakladatel

Masarykova univerzita. MuniPress

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/11:00055251

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-5731-9

Klíčová slova česky

porucha chování; dítě v riziku; inkluze; speciální vzdělávací (edukační) potřeba; odlišnost; intervence; etopedie

Klíčová slova anglicky

behavioral difficulties; inclusion; children at risk; special educational need; individual difference; educational intervention;

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 26. 3. 2012 15:11, doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.

Anotace

V originále

Individuální odlišnosti, které jsou specifické pro děti s poruchami chování, jakými jsou například tzv. nežádoucí projevy v jejich chování, bývají samy o sobě často objektem intervence. Cílem pak bývá eliminace a normalizace či alespoň zmírnění těchto problematicky vnímaných odlišností. Speciálně pedagogický přístup orientovaný na inkluzi dítěte v riziku či s poruchami chování by však měl vycházet z respektu jak vůči společenským normám, tak vůči individuálním potřebám dítěte, a proto by měl tyto specifické odlišnosti vnímat raději jako projevy či indikátory potenciální speciální edukační potřeby (potřeb) daného dítěte. Na příkladech z terénu jsou vysvětleny analytické kroky na cestě od zjištění individuální odlišnosti přes identifikaci speciální edukační potřeby až k plánu inkluzivně orientované intervence. Zmíněné příklady se týkají odlišností v postojích a představách klientů preventivně výchovného zařízení (tj. dětí v riziku či s poruchami chování), které se objevily v rámci kvalitativního výzkumu provedeného v prostředí dané preventivně výchovné instituce.

Anglicky

Individual differences specific for children with behavioral difficulties are themselves frequently the subject of special education intervention. The ‘problematic’ behavior is very often the subject of the intervention despite the child’s special need which caused the behavior in the first place. Special education intervention focusing on inclusion should respect social norms as well as individual needs of children. Specific or ‘problematic’ differences should be seen as indicators of special educational needs of the children. Author describes three steps to the informed intervention: identification of ‘problematic’ difference, identification of child’s special educational need, formulation and planning of informed intervention. There are several examples from the field given in the text to illustrate the three steps of the intervention. The examples are based on some of the findings of author’s qualitative research among children from a residential counseling centre.

Návaznosti

MUNI/A/1021/2010, interní kód MU
Název: Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení (Akronym: IVZVSDP)
Investor: Masarykova univerzita, Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty