D 2011

Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování?

VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA

Základní údaje

Originální název

Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování?

Název anglicky

Can we perceive different educational strategies of children with behavioral difficulties?

Autoři

VOJTOVÁ, Věra (203 Česká republika, garant, domácí) a Karel ČERVENKA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Brno, Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování? od s. 134-143, 145 s. 2011

Nakladatel

občanské sdružení Ratolest Brno

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/11:00055257

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-260-0137-9

Klíčová slova česky

speciální pedagogika; delikvence; porucha emocí a chování; děti v riziku; intervence; posilování; podpora; provázení;

Klíčová slova anglicky

Special education; emotional and behaviour disorder; at-risk children; intervention; empowerment; support; guidance;

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 30. 3. 2012 14:49, doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.

Anotace

V originále

Perspektivy práce s delikventní mládeží jsou úzce propojeny se změnami v přístupech k problematice práce s dětmi v riziku a s poruchami chování. V praxi navzdory současným inkluzivním trendům speciální pedagogiky, která usiluje o posilování odpovědnosti těchto dětí za vlastní život a jeho kvalitu v dospělosti, stále převažují přístupy postavené na „péči a restrikci“. Považují dítě za pasivního účastníka intervenčních „služeb“. Přitom právě aktivita dítěte a způsob, jímž definuje svou situaci, více či méně ovlivňuje efektivitu intervence a následný přístup dítěte k vlastnímu chování. V příspěvku prezentujeme zjištění výzkumů ze školního, intervenčního a institucionálního prostředí. Na nich budeme ilustrovat odlišnosti a specifika v postojích a strategiích adaptace dětí a mládeže s poruchami chování na aktuální obtížnou životní situaci. Pro hledání cest v práci s dětmi a mládeží s poruchami chování (ať formy delikventní či jiné) je považujme za rozhodující.

Anglicky

Perspectives of dealing with delinquent youth are closely linked to changes in approaches of dealing with children at risk. Within recent special education approaches there are tendencies to inclusion of these categories of children, though approaches of „care and restriction“ dominate the field of helping professions in practice. From the „care and restriction“ perspective, children are seen as passive objects of interventional „care“. Our research findings presented in the text ilustrate variety of differences in attitudes and strategies of these children. These differences are inevitable parts of informed intervention perspective, which respects these differences as indicators of individual needs. Informed intervention perspective defines its clients as indepedent and responsible individuals capable to solve their life problems actively.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání