2011
Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování?
VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKAZákladní údaje
Originální název
Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování?
Název anglicky
Can we perceive different educational strategies of children with behavioral difficulties?
Autoři
VOJTOVÁ, Věra (203 Česká republika, garant, domácí) a Karel ČERVENKA (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Brno, Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování? od s. 134-143, 145 s. 2011
Nakladatel
občanské sdružení Ratolest Brno
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/11:00055257
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-260-0137-9
Klíčová slova česky
speciální pedagogika; delikvence; porucha emocí a chování; děti v riziku; intervence; posilování; podpora; provázení;
Klíčová slova anglicky
Special education; emotional and behaviour disorder; at-risk children; intervention; empowerment; support; guidance;
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 30. 3. 2012 14:49, doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
V originále
Perspektivy práce s delikventní mládeží jsou úzce propojeny se změnami v přístupech k problematice práce s dětmi v riziku a s poruchami chování. V praxi navzdory současným inkluzivním trendům speciální pedagogiky, která usiluje o posilování odpovědnosti těchto dětí za vlastní život a jeho kvalitu v dospělosti, stále převažují přístupy postavené na „péči a restrikci“. Považují dítě za pasivního účastníka intervenčních „služeb“. Přitom právě aktivita dítěte a způsob, jímž definuje svou situaci, více či méně ovlivňuje efektivitu intervence a následný přístup dítěte k vlastnímu chování. V příspěvku prezentujeme zjištění výzkumů ze školního, intervenčního a institucionálního prostředí. Na nich budeme ilustrovat odlišnosti a specifika v postojích a strategiích adaptace dětí a mládeže s poruchami chování na aktuální obtížnou životní situaci. Pro hledání cest v práci s dětmi a mládeží s poruchami chování (ať formy delikventní či jiné) je považujme za rozhodující.
Anglicky
Perspectives of dealing with delinquent youth are closely linked to changes in approaches of dealing with children at risk. Within recent special education approaches there are tendencies to inclusion of these categories of children, though approaches of „care and restriction“ dominate the field of helping professions in practice. From the „care and restriction“ perspective, children are seen as passive objects of interventional „care“. Our research findings presented in the text ilustrate variety of differences in attitudes and strategies of these children. These differences are inevitable parts of informed intervention perspective, which respects these differences as indicators of individual needs. Informed intervention perspective defines its clients as indepedent and responsible individuals capable to solve their life problems actively.
Návaznosti
MSM0021622443, záměr |
|