BARTOŇOVÁ, Miroslava. Rodina s dítětem se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním (Families with Children with Disability and Social Disadantage). In VÍTKOVÁ, M. OPATŘILOVÁ, D. Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. MSD. Brno: Masarykova Univerzita, 2011, p. 111-136, 25 pp. ISBN 978-80-210-5693-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rodina s dítětem se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním
Name (in English) Families with Children with Disability and Social Disadantage
Authors BARTOŇOVÁ, Miroslava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition MSD. Brno, VÍTKOVÁ, M. OPATŘILOVÁ, D. Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu, p. 111-136, 25 pp. 2011.
Publisher Masarykova Univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055307
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5693-0
Keywords (in Czech) rodina postižené dítě funkce rodiny residence výchovný styl výchova romská rodina minorita majorita rodiče sourozenci
Keywords in English family handicapped child function of the family residence parenting style parenting Roma family minority majority parents siblings
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., učo 5643. Changed: 2/3/2014 21:42.
Abstract
Kapitola prezentuje rodinu jako prostředí, které nabízí dítěti mnoho podnětů, vznikají tu první vazby dítěte, dítě si osvojuje žádoucí způsoby chování. Jako výchovné prostředí je rodina považována za činitele prvořadého významu. Upozorňuje na funkce rodiny, která bývá většinou charakterizována jako souhrn úkolů, které rodina plní vůči svým členům v rámci daného sociálního prostředí. Jedná se o dílčí výzkumné šetření realizované v rámci výzkumného záměru Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. V závěru obracíme zřetel na rodiny s postiženými dětmi a zmiňujeme faktory resilience v těchto rodinách.
Abstract (in English)
Chapter presents the family as an environment that offers many impulses about the child, formed the first link of the child, the child learns the desired behavior. As the educational environment, the family is considered as a factor of primary importance. Indicates a function of the family, which is usually characterized as a set of tasks to perform to their family members within a given social environment. It is a partial research carried out in the framework of the research project Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Educational Programme for Basic Education.In conclusion, we turn attention to families with disabled children and mention resilience factors in these families.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 1/9/2024 04:22