C 2011

Postavení osob s mentálním postižením v rodině společnosti

BARTOŇOVÁ, Miroslava

Basic information

Original name

Postavení osob s mentálním postižením v rodině společnosti

Name in Czech

Postavení osob s mentálním postižením v rodině společnosti

Name (in English)

Status of Persons with Intellectual Disabilities in the Family and Society

Authors

BARTOŇOVÁ, Miroslava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, OPATŘILOVÁ, D. et al. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním nevýhodněním. Education of Students with Disabilities and Health Disadvantage. p. 201-214, 13 pp. 2011

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00055337

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-219-2

Keywords (in Czech)

mentální postižení jedinec s mentálním postižením rodina profese zvláštnosti jedince speciální škola rodičovský styl volní vlastnosti paměť sebehodnocení socializace

Keywords in English

intellectual disabilities a person with intellectual disabilities family profession individual traits special school family style free features memory self-esteem socialization

Tags

Reviewed
Změněno: 2/3/2014 21:39, prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.

Abstract

V originále

Jedna z nejdůležitějších otázek dospělosti osob s mentálním postižením je schopnost samostatného života. Rodiče mají snahu chránit své děti bez ohledu na jejich věk. Osamostatnění osob s mentálním postižením od rodiny je velmi těžké. V příspěvku je prezentované kvalitativní výzkumné šetření popisující přístupy a náhled na rodiny s dospělými osobami s mentálním postižením.

In English

One of the most important issues in adulthood persons with intellectual disabilities is the ability of independent living. Parents tend to protect their children regardless of their age. Independence of people with intellectual disabilities from their families is very difficult. This article presents a qualitative research describing the approach and perspective on the families with adults with intellectual disabilities.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education