C 2011

Kyborg aneb cesta tam a zase zpátky

MACEK, Jakub

Základní údaje

Originální název

Kyborg aneb cesta tam a zase zpátky

Název česky

Kyborg aneb cesta tam a zase zpátky

Název anglicky

Cyborg, or There and Back Again

Autoři

MACEK, Jakub (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, Umění a nová média, od s. 128-138, 11 s. 2011

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/11:00055374

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-210-5639-8

Klíčová slova anglicky

cyborg; history of new media; new media studies

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 10. 2. 2012 13:45, doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.

Anotace

V originále

Kyborg – teoretický koncept, který se vyvinul v oblasi kybernetiky – silně formoval diskurzy obklopující nová média. Od raných šedesátých let žil koncept kyborga svůj symbolický život, který může sloužit jako symptomatická paralela kulturního vývoje nových, digitálních komunikačních technologií. Kyborg se proměnil z přesného kybernetického konceptu v popkulturní, fiktivní fenomén, postrukturlistický a feministický mikropolitický projekt nové, hybridní identity i symptom entuziastického technoopimismu raných devadesátých let. Kapitola je věnována vzájemnému vztahu mezi příběhem nových médií, příběhem kyborga – a historií studií nových médií. Je koncipována jako jakási poznámka pod čarou ilustrující způsoby, jakými se v posledních čtyřiceti letech proměnily naše kulturní vztahy k novým komunikačním technologiím.

Anglicky

Cyborg – a theoretical concept developed within the field of cybernetics – shaped the discourses surrounding new media profoundly. Since early 1960s, the concept of cyborg has lived its symbolic life that could serve as a symptomatic parallel to the cultural development of new, digital communication technologies. Cyborg has changed from strictly cybernetic concept to a popcultural, fictional phenomenon, poststructuralist and feminist micropolitical project of new, hybrid identity as well as to a symptom of enthusiasic technoopismism of the early 1990s. The text deals with the mutual relaion between the history of new media, the history of cyborg – and the history of new media studies. The chapter is conceived as a kind of footnote illustrating the ways in which our cultural relation to the new communicaion technologies has been transforming during last 40 years.

Přiložené soubory

Macek_2012_-_Kyborg_in_Umeni_a_nova_media.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru