D 2011

Když se zaváděné má stát zavedeným aneb k metodologii výzkumu zaměřeného na implementaci kurikulární reformy

JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Petr KNECHT a Petr NAJVAR

Základní údaje

Originální název

Když se zaváděné má stát zavedeným aneb k metodologii výzkumu zaměřeného na implementaci kurikulární reformy

Název česky

Když se zaváděné má stát zavedeným aneb k metodologii výzkumu zaměřeného na implementaci kurikulární reformy

Název anglicky

When ‘what is being implemented’ is to become ‘implemented’: on the methodology of research aimed at the implementation of curricular reform

Autoři

JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí), Jan SLAVÍK (203 Česká republika, domácí), Petr KNECHT (203 Česká republika, domácí) a Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Bratislava, Škola - statický element v sociálnej dynamike, od s. 42-48, 7 s. 2011

Nakladatel

Iura Edition

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/11:00055506

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-8078-459-1

Klíčová slova česky

kurikulární reforma; implementace; výzkum kurikula

Klíčová slova anglicky

curricular reform; implementation; research on curriculum

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2013 05:46, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek je založen na analýze metodologických přístupů k empirickému zkoumání kurikulární reformy jakožto specifického druhu edukační změny. Rozebírají se přístupy rozpracovávané autory, jako jsou např. Künzli, Gundem, Fullan a další. Hlavní pozornost je věnována snahám o operacionalizaci pojmu implementace, jímž je označován proces zavádění určitých idejí do praxe prostřednictvím konkrétních koncepcí. V souvislosti s tím je rozebírán problém (ne)fungování, resp. (ne)účinnosti kurikulární reformy, a to s ohledem na mnohdy nepřiměřená očekávání, jež jsou s tímto typem edukační změny spojována.

Anglicky

In the paper, methodological approaches are introduced to the empirical analysis of the curricular reform, which is viewed as a specific kind of education change. Various approaches are analysed (of authors such as Künzli, Gundem, Fullan etc.). In the focus lie attempts to operationalize the concept of implementation (i.e. the process of introducing certain ideas into practice through concrete procedures). The problem of (non)functioning or (non)efficiency of a curricular reform is also addressed, with regard to the often unrealistic expectations that are connected with this type of education change.