2011
Když se zaváděné má stát zavedeným aneb k metodologii výzkumu zaměřeného na implementaci kurikulární reformy
JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Petr KNECHT a Petr NAJVARZákladní údaje
Originální název
Když se zaváděné má stát zavedeným aneb k metodologii výzkumu zaměřeného na implementaci kurikulární reformy
Název česky
Když se zaváděné má stát zavedeným aneb k metodologii výzkumu zaměřeného na implementaci kurikulární reformy
Název anglicky
When ‘what is being implemented’ is to become ‘implemented’: on the methodology of research aimed at the implementation of curricular reform
Autoři
JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí), Jan SLAVÍK (203 Česká republika, domácí), Petr KNECHT (203 Česká republika, domácí) a Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vyd. Bratislava, Škola - statický element v sociálnej dynamike, od s. 42-48, 7 s. 2011
Nakladatel
Iura Edition
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/11:00055506
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-8078-459-1
Klíčová slova česky
kurikulární reforma; implementace; výzkum kurikula
Klíčová slova anglicky
curricular reform; implementation; research on curriculum
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2013 05:46, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
V originále
Příspěvek je založen na analýze metodologických přístupů k empirickému zkoumání kurikulární reformy jakožto specifického druhu edukační změny. Rozebírají se přístupy rozpracovávané autory, jako jsou např. Künzli, Gundem, Fullan a další. Hlavní pozornost je věnována snahám o operacionalizaci pojmu implementace, jímž je označován proces zavádění určitých idejí do praxe prostřednictvím konkrétních koncepcí. V souvislosti s tím je rozebírán problém (ne)fungování, resp. (ne)účinnosti kurikulární reformy, a to s ohledem na mnohdy nepřiměřená očekávání, jež jsou s tímto typem edukační změny spojována.
Anglicky
In the paper, methodological approaches are introduced to the empirical analysis of the curricular reform, which is viewed as a specific kind of education change. Various approaches are analysed (of authors such as Künzli, Gundem, Fullan etc.). In the focus lie attempts to operationalize the concept of implementation (i.e. the process of introducing certain ideas into practice through concrete procedures). The problem of (non)functioning or (non)efficiency of a curricular reform is also addressed, with regard to the often unrealistic expectations that are connected with this type of education change.