D 2011

Virtuální hospitace a videostudie : podpora učitelům při realizaci kurikula

SLAVÍK, Jan; Petr NAJVAR; Tomáš JANÍK and Eva MINAŘÍKOVÁ

Basic information

Original name

Virtuální hospitace a videostudie : podpora učitelům při realizaci kurikula

Name in Czech

Virtuální hospitace a videostudie : podpora učitelům při realizaci kurikula

Name (in English)

Virtual observations and videostudies : supporting teachers in curriculum realisation

Authors

SLAVÍK, Jan (203 Czech Republic, guarantor); Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution); Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Praha, Projekt Kurikulum G : sborník příspěvků z národní konference, p. 31-36, 6 pp. 2011

Publisher

Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, divize VÚP

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00055513

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-87063-56-9

Keywords (in Czech)

Virtuální hospitace; videostudie; kurikulární reforma; konceptová analýza

Keywords in English

Virtual observation; videostudy; curricular reform; concept analysis
Changed: 13/2/2012 15:58, Mgr. Eva Minaříková, Ph.D.

Abstract

In the original language

Příspěvek představuje čtvrtou fázi výzkumu Kvalitní škola zaměřeného na kurikulární reformu na gymnáziích. V rovině teoretických východisek výzkum stavěl na konceptových analýzách realizovaného kurikula z oborového a didaktického hlediska. Výzkumné otázky se vztahovaly k tomu, jak se vybrané ideje kurikulární reformy (např. klíčové kompetence) odrážejí v reálné výuce. Cílem videostudií bylo postihnout kvalitu příležitostí k rozvíjení kompetencí ve výuce a prozkoumat možnosti operacionalizace tohoto konstruktu na úrovni konkrétní výuky ve vybraných oborech gymnaziálního vzdělávání. Ještě více než v předchozích fázích umožnily videostudie uchopit zkoumané aspekty z oborově didaktického hlediska.

In English

The chapter introduces the fourth part of the "Quality school" research which focuses on the curricular reform at grammar schools. On the theoretical level the research built on concept analyses of realized curriculum from the subject and didactics point of view. The research questions were concerned with how selected ideas of the curricular reform (such as key competences) are reflected in real instruction. The aim was to investigate the quality of opportunities for developing the key competences and explore the possibilities of operationalizing this construct on the level of concrete teaching/learning situations in selected subjects of grammar school education. More than in the previous phases, the videostudies allowed for looking at the aspects in focus from a subject-didactical point of view.