VÍTKOVÁ, Marie. Osoby s těžkým zdravotním postižením a práce - komplexní přístup (Persons with Multiple Disabilities at the Job Market - Comprehensive Approach). In Klenková, J., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 17-33. ISBN 978-80-210-5731-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Osoby s těžkým zdravotním postižením a práce - komplexní přístup
Name (in English) Persons with Multiple Disabilities at the Job Market - Comprehensive Approach
Authors VÍTKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vydání. Brno, Klenková, J., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities, p. 17-33, 17 pp. 2011.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055524
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5731-9
Keywords (in Czech) osoby s těžkým zdravotním postižením sociální služby práce zaměstnávání osob se zdravotním postižením chráněné dílny
Keywords in English persons with multiple disabilities; social services; employment of persons with disabilities; sheltered workplaces
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Marie Vítková, CSc., učo 1615. Changed: 26/3/2012 14:35.
Abstract
V kapitole je analyzován vztah osob s těžkým zdravotním postižením k pracovní činnosti. Práce a nezaměstnanost mají pro člověka s vysokou potřebou podpory zvláštní význam. V kapitole je uvedena celá řada příkladů výzkumných šetření, realizovaných na toto téma u nás i v zahraničí (v Německu). Pro respondenty bylo důležité, aby měli sociální a důchodové pojištění, aby viděli také něco jiného než stěny svého pokoje, aby byli pohromadě s jinými lidmi, naučili se smysluplné práci, která je uznávána společností a při které se podílejí na vzniku produktu nebo na službě, konečně se chtěli účastnit vývoje konkrétních pracovních možností. Respondenti pohlíželi na práci jako na důležitou činnost, poukazovali však na to, že jsou i jiné důležité věci v životě. Důležité byly pro ně vztahy k akceptované osobě, aby jim byla umožněna komunikace a jiná přiměřená podpora ve všech oblastech (pomoc při jídle, péči a hygieně). Z realizovaných výzkumných šetření vyplynulo, že podstatný význam má sociální kvalita práce.
Abstract (in English)
The chapter analyses persons with profound disabilities and their attitude to work. Work and unemployment have specific importance for persons with need of comprehensive support. The chapter presents a range of researches in this topic realized in the Czech Republic as well as abroad (in Germany). The respondents considered important having social security, seeing world outside their room, learning meaningful work respected by society, taking part in creating products or services, developing their work opportunities. The respondents perceived work as important part of life, however, they pointed to the fact that there are also other important things in life. As important they considered relationship to an accepted person so as to have the need of communication and other needs fulfilled (food, hygiene). The researchers showed that social quality of work is very important.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
MUNI/A/1021/2010, interní kód MUName: Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení (Acronym: IVZVSDP)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 29/5/2024 15:31