D 2011

Zeměpis v české škole: Vývoj cílů a obsahů na pozadí kurikulárních reforem

KNECHT, Petr a Eduard HOFMANN

Základní údaje

Originální název

Zeměpis v české škole: Vývoj cílů a obsahů na pozadí kurikulárních reforem

Název anglicky

Geography as a school subject in the Czech lands: Key phases of its development

Autoři

KNECHT, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Eduard HOFMANN (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. od s. 516-520, 5 s. 2011

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/11:00055582

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-5774-6

DOI

10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-27

Klíčová slova česky

kurikulum; výzkum; didaktika geografie; zeměpis

Klíčová slova anglicky

curriculum; research; geography teaching; geography

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2013 08:44, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.

Anotace

V originále

V příspěvku je stručně představen vývoj vyučovacího předmětu zeměpis na našich školách. Vývoj zeměpisu je rozdělen do etap, které jsou vymezeny klíčovými kurikulárními reformami. Na základě analýzy kurikulárních dokumentů a dalších dobových odborných textů jsou stručně popsány proměny cílů a obsahů geografického vzdělávání. Autoři se zabývají důvody těchto proměn a kladou si otázku, zda a jakým způsobem byly zamýšlené proměny implementovány do praxe. Analýza ukázala, že geografické vzdělávání bylo od svého vzniku předmětem mnoha reforem, jejichž cíle se většinou nepodařilo zcela naplnit. To zřejmě souvisí s tím, že implementace reformních myšlenek do praxe závisí především na akceptaci a pochopení těchto myšlenek ze strany učitelů, což je mnohdy podceňováno.

Anglicky

The contribution deals with development of geography as a schools subject in the Czech lands. The development of geography is divided in key phases, which are linked with the most important curriculum reforms. Based on the analysis of curricular documents and other authentic materials main changes in the aims and contents of geographical education are described. The authors analyse the reasons of these changes and try to answer the question how these intended changes were implemented in the school practice. The analysis has shown that geographical education was a subject of many educational reforms since it has been established. Moreover it has shown that the implementation of reform ideas as well as of intended changes hasn’t been successful. This could be interpreted by low acceptance of reform ideas and changes by teachers. The teacher as a key element of curriculum reform has been by many curriculum reforms omitted.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání