D 2011

Neformální vzdělávání sportovních trenérů

JŮVA, Vladimír

Basic information

Original name

Neformální vzdělávání sportovních trenérů

Name in Czech

Neformální vzdělávání sportovních trenérů

Name (in English)

Nonformal sport coach education

Authors

JŮVA, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, p. 274-279, 6 pp. 2011

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Sport and leisure time activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14510/11:00067360

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

978-80-210-5774-6

DOI

10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-19

Keywords (in Czech)

sportovní trenér; trenérské vzdělávání; neformální trenérské vzdělávání; empirický výzkum

Keywords in English

sport coach; coach education; nonformal coach education; empirical research

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 9/4/2014 18:18, Mgr. Eva Špillingová

Abstract

V originále

Sportovní trenérství patří k velmi komplexním a náročným povoláním a jeho úspěšné vykonávání souvisí s mnoha společenskými, ekonomickými a zejména vzdělávacími aspekty. Pro gradaci trenérské profese nestačí pouze vrozené dispozice, vlastní sportovní zkušenosti a získání trenérské licence. Stále významnější roli sehrává celoživotní neformální vzdělávání a informální učení sportovních trenérů. Příspěvek přibližuje vybraná data z provedeného dotazníkového šetření sportovních trenérů, které analyzovalo příležitosti neformálního trenérského vzdělávání, naznačilo efektivní formy a metody tohoto vzdělávání, identifikovalo některé informační zdroje pro informální učení sportovních trenérů a charakterizovalo informální učení jako součást každodenních trenérských aktivit.

In English

Sport coaching belongs to a category of complex and demanding professions. Success in this profession is dependent on many interconnected social, economic and educational aspects. Natural athletic talent, sports experience, and an acquired coach license alone, are not sufficient to meet the graduation requirements for a professional coach. Lifelong non-formal education and informal learning plays an increasingly more significant role in the learning and development in professional coaches. This report highlights selected data gathered through a questionnaire administered to sport coaches which analyzed the impact of non-formal coach education, signaled effective forms and methods of such education, identified some information sources of sport coach informal learning and characterized informal learning as a substantial part of the everyday activities of a coach.