2011
Umění spolupráce
ZÁLEŠÁK, JanZákladní údaje
Originální název
Umění spolupráce
Název anglicky
The Art of Collaboration
Autoři
ZÁLEŠÁK, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Praha - Brno, 292 s. Edice VVP AVU sv. 4, 2011
Nakladatel
Akademie výtvarných umění - Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/11:00050495
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-5707-4
Klíčová slova česky
výtvarné umění; umění spolupráce; participativní umění; umělecká skupina; Claire Bishop; Jesper Alvaer a Isabela Grosseová; Rafani; Kateřina Šedá
Klíčová slova anglicky
fine arts; collaborative art; participatory art; artist collective; Claire Bishop; Jesper Alvaer and Isabela Grosseová; Rafani; Kateřina Šedá
Štítky
Změněno: 3. 9. 2012 14:47, Mgr. Radka Vyskočilová
V originále
Od počátku devadesátých let jsme v současném umění svědky obratu ke spolupráci, který zahrnuje zesílení důrazu na kolektivní formy umělecké praxe a participativní přístupy, v jejichž rámci umělci zapojují do realizace svých projektů „obyčejné lidi“, případně celé komunity. Studie Umění spolupráce se zaměřuje na dva základní cíle. Tím prvním je představení současného diskursu o umění spolupráce; druhým je zmapování projevů a podob umění spolupráce v současném českém umění. Přehledová část knihy je doplněna trojicí případových studií, zaměřených na vybrané umělecké projekty (Nic tam není Kateřiny Šedé, My skupiny Rafani a Figura a pozadí Jespera Alvaera a Isabely Grosseové), které svou uměleckou hodnotou a komplexností představují vhodné východisko pro komparativní analýzu.
Anglicky
Since the 1990s we have been witnessing a collaborative turn in contemporary fine arts, that includes a growing interest in collective forms of artistic practice and participatory approaches, which are characterized by artists’ involvement of “ordinary people” or particular communities. There are two main areas of interest involved in this study. The first is an introduction into a contemporary discourse on collaborative art; the second is a survey of manifestations and forms of collaboration in the Czech contemporary art. This survey is completed with a triplet of case studies focused on the selected art projects (There Is Nothing There by Kateřina Šedá, Us by Rafani group, and Figure and Ground by Jesper Alvaer and Isabella Grosseová). Artistic value and complexity of these projects makes them an excellent starting point for a comparative analysis.
Návaznosti
GP406/09/P371, projekt VaV |
|