B 2011

Umění spolupráce

ZÁLEŠÁK, Jan

Základní údaje

Originální název

Umění spolupráce

Název anglicky

The Art of Collaboration

Autoři

ZÁLEŠÁK, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Praha - Brno, 292 s. Edice VVP AVU sv. 4, 2011

Nakladatel

Akademie výtvarných umění - Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/11:00050495

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-5707-4

Klíčová slova česky

výtvarné umění; umění spolupráce; participativní umění; umělecká skupina; Claire Bishop; Jesper Alvaer a Isabela Grosseová; Rafani; Kateřina Šedá

Klíčová slova anglicky

fine arts; collaborative art; participatory art; artist collective; Claire Bishop; Jesper Alvaer and Isabela Grosseová; Rafani; Kateřina Šedá

Štítky

Změněno: 3. 9. 2012 14:47, Mgr. Radka Vyskočilová

Anotace

V originále

Od počátku devadesátých let jsme v současném umění svědky obratu ke spolupráci, který zahrnuje zesílení důrazu na kolektivní formy umělecké praxe a participativní přístupy, v jejichž rámci umělci zapojují do realizace svých projektů „obyčejné lidi“, případně celé komunity. Studie Umění spolupráce se zaměřuje na dva základní cíle. Tím prvním je představení současného diskursu o umění spolupráce; druhým je zmapování projevů a podob umění spolupráce v současném českém umění. Přehledová část knihy je doplněna trojicí případových studií, zaměřených na vybrané umělecké projekty (Nic tam není Kateřiny Šedé, My skupiny Rafani a Figura a pozadí Jespera Alvaera a Isabely Grosseové), které svou uměleckou hodnotou a komplexností představují vhodné východisko pro komparativní analýzu.

Anglicky

Since the 1990s we have been witnessing a collaborative turn in contemporary fine arts, that includes a growing interest in collective forms of artistic practice and participatory approaches, which are characterized by artists’ involvement of “ordinary people” or particular communities. There are two main areas of interest involved in this study. The first is an introduction into a contemporary discourse on collaborative art; the second is a survey of manifestations and forms of collaboration in the Czech contemporary art. This survey is completed with a triplet of case studies focused on the selected art projects (There Is Nothing There by Kateřina Šedá, Us by Rafani group, and Figure and Ground by Jesper Alvaer and Isabella Grosseová). Artistic value and complexity of these projects makes them an excellent starting point for a comparative analysis.

Návaznosti

GP406/09/P371, projekt VaV
Název: Umění jako spolupráce. Kolaborativní projekty v českém výtvarném umění 1998 až 2008.
Investor: Grantová agentura ČR, Umění jako spolupráce. Kolaborativní projekty v českém výtvarném umění 1998 až 2008