JIREČEK, Miroslav a Petr KNECHT. Zeměpis a dějepis: proměny cílů a obsahů na pozadí kurikulárních reforem. In Kaščák, O., Pupala, B. (Eds). Škola – statický element v sociálnej dynamike. 1. vyd. Bratislava: Iura Edition, 2011, s. 87-93. ISBN 978-80-8078-459-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Zeměpis a dějepis: proměny cílů a obsahů na pozadí kurikulárních reforem
Název česky Zeměpis a dějepis: proměny cílů a obsahů na pozadí kurikulárních reforem
Název anglicky Geography and history education: Changes of aims and contents on the background of curriculum reforms
Autoři JIREČEK, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí) a Petr KNECHT (203 Česká republika, domácí).
Vydání 1. vyd. Bratislava, Škola – statický element v sociálnej dynamike, od s. 87-93, 7 s. 2011.
Nakladatel Iura Edition
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/11:00055604
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-8078-459-1
Klíčová slova česky dějepis; zeměpis; vyučovací předmět; reforma; kurikulum
Klíčová slova anglicky history; geography; school subject; reform; curriculum
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D., učo 53924. Změněno: 8. 3. 2013 08:43.
Anotace
V příspěvku je stručně představen vývoj vyučovacích předmětů zeměpis a dějepis na našich školách. Vývoj obou vyučovacích předmětů je rozdělen do etap, které jsou vymezeny klíčovými kurikulárními reformami. Na základě analýzy kurikulárních dokumentů a dalších dobových odborných textů jsou stručně popsány proměny cílů a obsahů geografického a historického vzdělávání. Autoři se zabývají důvody těchto proměn. Analýza ukázala, že geografické i historické vzdělávání bylo od svého vzniku předmětem mnoha reforem, jejichž dopady na zeměpis a dějepis vykazují některé společné znaky. Autoři tyto znaky hlouběji popisují a upozorňují v této souvislosti na značný empiricko-výzkumný potenciál kurikulárních studií.
Anotace anglicky
The paper deals with development of geography and history education in the Czech lands. The development of both school subjects is divided in several periods which are defined by the most important curriculum reforms. Based on analysis of curriculum documents and other relevant scholarly literature the authors briefly describe the changes of aims and contents of geography and history education and try to interpret why these changes occurred. The analysis has shown that geography and history education, since they had been established, were objects to many curriculum reforms. In many aspects, influences of these reforms on both studied school subjects are similar. The authors describe and compare these influences. The research highlights theoretical and methodological potential of curriculum studies.
Návaznosti
LC06046, projekt VaVNázev: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání
MUNI/A/1020/2010, interní kód MUNázev: Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality ve vzdělávání (Akronym: NAME 2011)
Investor: Masarykova univerzita, Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality ve vzdělávání, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 06:03