2011
Centrality and cosmopolitism in the Lukan imagination of Paul of Tarsus : a case of Jerusalem
PAPOUŠEK, DaliborZákladní údaje
Originální název
Centrality and cosmopolitism in the Lukan imagination of Paul of Tarsus : a case of Jerusalem
Název česky
Centralita a kosmopolitismus v lukášovském zobrazení Pavla z Tarsu : případ Jeruzaléma
Autoři
PAPOUŠEK, Dalibor (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Trnava, Anodos : studies of the ancient world 10/2010, od s. 247-254, 8 s. 2011
Nakladatel
Trnavská univerzita v Trnave
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/11:00050500
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-8082-500-3
ISSN
Klíčová slova česky
Jeruzalém; chrám; centralita; Pavel z Tarsu; lukášovská teologie; diaspora; kosmopolitismus
Klíčová slova anglicky
Jerusalem; temple; centrality; Paul of Tarsus; Lukan theology; diaspora; cosmopolitism.
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 20. 1. 2014 22:07, PhDr. Dalibor Papoušek, Ph.D.
V originále
The article deals with the imagination of Jerusalem in the Acts of the Apostles. Jerusalem plays a crucial role in Luke’s theology as a starting point for the Christian church and mission. Therefore, close attention is paid to the protagonist of the Acts of the Apostles, Paul of Tarsus, and his relation to Jerusalem. The article reconsiders Paul’s relations to the city and temple of Jerusalem as well as to Jerusalem’s Christian community and its leaders. Luke’s vision of Jerusalem in the portrayal of Paul is examined as a locative anchoring of the Lukan cosmopolite theology, as a “diaspora myth of origins in the homeland” (M.P. Miller).
Česky
Článek se zabývá zobrazením Jeruzaléma ve Skutcích apoštolských. Jeruzalém hrál zásadní roli v Lukášově teologii jako výchozí bod křesťanské církve a misie. Hlavní pozornost je proto věnována protagonistovi Skutků apoštolských, Pavlovi z Tarsu, a jeho vztahu k Jeruzalému. Článek znovu promýšlí Pavlův vztah k Jeruzalému jako městu a chrámu stejně jako k Jeruzalémské církvi a jejím vůdcům. Lukášovo pojímání Jeruzaléma při výstavbě Pavlova portrétu je nahlíženo jako nástroj lokativního zakotvení lukášovské kosmopolitní teologie, jako "diasporní mýtus o počátcích v domovině" (M. P. Miller).
Návaznosti
GA401/09/1111, projekt VaV |
|