C 2011

Leistungsbeurteilung im DaF-Unterricht bei lernschwachen Schülerinnen und Schülern

JANÍKOVÁ, Věra

Základní údaje

Originální název

Leistungsbeurteilung im DaF-Unterricht bei lernschwachen Schülerinnen und Schülern

Název česky

Hodnocení výkonu ve výuce němčiny jako cizího jazyka u žáků s poruchami učení

Název anglicky

Performance Assesment in Teaching German as a Foreign Language to Slow Learners

Autoři

JANÍKOVÁ, Věra (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Grenarová, R., Vítková, M. Hodnocení ve výuce cizích jazyků u žáků s SPU. Evaluation in Foreign language Teaching to learners with SLD. od s. 84-113, 29 s. 2011

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/11:00055620

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-5664-0

Klíčová slova česky

žáci s poruchami učení; cizjazyčná výuka; diagnostická kompetence učitel; hodnocení; výuka němčina jako cizího jazyka; empirický výzkum

Klíčová slova anglicky

slow learners; foreign language learning; diagnostic skills of teachers; assessment; teaching German as a foreign language; empirical research

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 3. 2012 17:37, prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.

Anotace

V originále

Die Leistungsbeurteilung bzw. Lernstandsermittlung der lernschwachen Schülerinnen und Schülern bei ihrem Fremdsprachenlernen fordert von den Lehrkräften spezifisches Fachwissen und Fachkönnen. Der schülerorientierte Fremdsprachenunterricht plädiert für eine lernfördernde, individuell normierte Beurteilung, die als ein integrierter Bestandteil der Unterrichtsprozesse zu verstehen ist. In diesem Artikel wird auf die in der Pädagogik sowie Fremdsprachendidaktik verwendete Beurteilungstypen eingegangen, wobei das Augenmerk auch der diagnostischen Kompetenz der Fremdsprachenlehrenden gewidmet ist, die eine der entscheidendsten Rollen für eine lernfördernde Leistungsbeurteilung darstellt. Im folgenden werden hier Ergebnisse einer empirischer Untersuchung präsentiert, deren Ziel war festzustellen, wie die Lehrerinnen und Lehrer im DaF-Unterricht mit Leistungsbeurteilung bei lernschwachen Schülerinnen und Schülern umgehen.

Česky

Hodnocení výkonu u žáků s poruchami učení vyžaduje od učitele specifické znalosti a oborově didaktické kompetence. Cizojazyčná výuka orientovaná na žáka se kloní k využívání individuálně normovaného hodnocení, které je zároveň vnímáno jako integrovaná součást vyučovacího procesu. V článku jsou popsány druhy hodnocení z hlediska pedagogiky a didaktiky cizích jazyků, přičemž zvláštní pozornost je věnována diagnostické kompetenci učitele cizích jazyků, jež hraje rozhodující roli pro učení podporující hodnocení. Dále jsou zde představeny výsledky empirického šetření, jehož cílem bylo zjistit, jakým způsobem přistupují učitelé němčiny jako cizího jazyka k hodnocení výkonu u žáků s poruchami učení.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání