C 2011

Procesy výuky a příležitosti k učení na 1. a 2. stupni

NAJVAROVÁ, Veronika, Petr NAJVAR a Tomáš JANÍK

Základní údaje

Originální název

Procesy výuky a příležitosti k učení na 1. a 2. stupni

Název česky

Procesy výuky a příležitosti k učení na 1. a 2. stupni

Název anglicky

Processes of teaching and opportunities to learn on the primary and lower-secondary school level

Autoři

NAJVAROVÁ, Veronika (203 Česká republika, garant, domácí), Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí) a Tomáš JANÍK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Praha, Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň, od s. 137-161, 25 s. 2011

Nakladatel

Karolinum

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/11:00055698

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-246-2043-5

Klíčová slova česky

proces vyučování; příležitosti k učení; videostudie; 1. stupeň; 2. stupeň

Klíčová slova anglicky

process of teaching; opprotunities to learn; video study; primary school; lower-secondary school

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 4. 10. 2014 10:44, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.

Anotace

V originále

Kapitola shrnuje výsledky analýz zaměřených na porovnání příležitostí k učení (opportunities to learn), jež žákům nabízí výuka na prvním a druhém stupni základní školy v České republice. V projektu CPV videostudie, jehož dílčí výsledky jsou v kapitole prezentovány, jsou příležitosti k učení chápány jako určité výzvy podněcující žáky k tomu, aby se zabývali učivem, resp. učebními úlohami. Svým pojetím projekt spadá do výzkumného proudu zaměřeného na realizované kurikulum, jde tedy o výzkum reálné (běžné) výuky. Tematicky se analýzy primárně zaměřují na obecně didaktické aspekty výuky: organizační formy výuky, fáze výuky a využívání tradičních didaktických prostředků a moderních médií ve výuce. Výsledky odhalují podobnosti a rozdíly v příležitostech k učení, které nabízí výuka na prvním a na druhém stupni základní školy. V kapitole jsou zmíněny i specifické metodologické otázky výzkumu výuky na obou stupních základní školy.

Anglicky

The chapter brings the summary of results that were obtained by analysing opportunities to learn, that are offered to pupils on primary and lower-secondary school level in the Czech Republic. In the chapter the partial results of the CPV Video Study project are presented. Opportunities to learn are seen as challenges that stimulate pupils to learn. The analyses are aimed at general didactic aspects of teaching: organisational settings of the teaching, teaching purposes and use of didactic tools and media. The results show similarities and differences in opportunities to learn that are offered on both school levels. In the chapter the specific methodological questions of the research on teaching at the primary and lower-secondary school are being discussed.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání