KRÁTKÁ, Jana and Radek POSPÍŠIL. Zkušenosti studentů pedagogické fakulty s kyberšikanou (Experiences of the faculty of education students with cyberbullying). In T. Janík, P. Knecht, S. Šebestová (Eds.). Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 189-193. ISBN 978-80-210-5774-6. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-32.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zkušenosti studentů pedagogické fakulty s kyberšikanou
Name in Czech Zkušenosti studentů pedagogické fakulty s kyberšikanou
Name (in English) Experiences of the faculty of education students with cyberbullying
Authors KRÁTKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Radek POSPÍŠIL (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, p. 189-193, 5 pp. 2011.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Fulltext
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055743
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5774-6
Doi 10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-32
Keywords (in Czech) kyberšikana; studenti pedagogické fakulty; výzkum; dotazník
Keywords in English cyberbullying; faculty of education students; research; questionnaire
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Martina Dvořáková, učo 180818. Changed: 21/3/2012 10:12.
Abstract
Kyberšikana se stává jedním ze závažných problémů současnosti. S rozvojem komunikačních systémů a zejména komunitních sítí je trendem propojovat svoji každodennost s virtuálním prostředím, v němž se stýkáme se stejnými lidmi jako v realitě, ale také s mnoha dalšími. Problematika však dosud není příliš reflektována pedagogickým výzkumem (srov. Kavalír, Rottová, 2009). Zajímá nás, jakým způsobem jsou studenti pedagogické fakulty nejčastěji konfrontováni s kyberšikanou. V příspěvku se budeme zabývat analýzou dat zjištěných dotazníkovým šetřením realizovaným mezi studenty pedagogické fakulty. Budeme moci srovnávat informace získané od respondentů lišících se věkem, pohlavím a jejich obvyklým způsobem trávení volného času. Předpokládáme, že respondenti, kteří tráví více času ve virtuálním světě, budou také častějšími účastníky nebo svědky virtuálních forem šikany. Sekundárním výzkumným tématem bude zkušenost studentů učitelství s formami kyberšikany mezi žáky škol, s nimiž se setkávají během pedagogických praxí.
Abstract (in English)
Cyberbullying is one of the most serious problems of nowadays. With the communication systems and social networks progress, there is a trend to connect our everyday reality with a virtual environment, where we can meet same people like in the reality, but also many others. Although this theme isn’t much reflected by the educational research yet (cp. Kavalír, Rottová, 2009). We are interested, how are the faculty of education students usually confronted with the cyberbullying. In this paper we will analyze information from questionnaire research realized among students of faculty of education. We will be able to compare information from respondents, who differ in age, gender and their usual leisure activities. We suppose, that respondents who spend more time in the virtual environment, will be more often participants or witnesses of the cyberbullying. Secondary research theme is the students’ experience with the cyberbullying forms among primary and elementary school pupils during the students’ eduactional practice preparation.
PrintDisplayed: 29/5/2024 00:15