C 2011

Měření výsledků inkluzivních aktivit prostřednictvím konceptu participace

PANČOCHA, Karel a Lenka SLEPIČKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Měření výsledků inkluzivních aktivit prostřednictvím konceptu participace

Název česky

Měření výsledků inkluzivních aktivit prostřednictvím konceptu participace

Název anglicky

Measuring the Outcome of Inclusive Activities through the Concept of Participation

Autoři

PANČOCHA, Karel (203 Česká republika, domácí) a Lenka SLEPIČKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of pupils with special educational needs V. od s. 27-36, 9 s. 2011

Nakladatel

Paido

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/11:00055745

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7315-220-8

Klíčová slova česky

inkluze; participace; měření participace; životní situace osob s postižením

Klíčová slova anglicky

inclusion; participation; measuring participation; life situation of people with disabilities
Změněno: 16. 3. 2012 18:38, PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.

Anotace

V originále

Inkluze osob s postižením je žádoucím společenským cílem, zdůrazňovaným v politických dokumentech, v pedagogice a v sociální práci. Klíčovým indikátorem inkluze/míry společenského začlenění a jednou z komponent životní situace osob s postižením je participace. Jedná se o multidimenzionální koncept, užívaný v různých kontextech (medicína, pedagogika, sociologie) pro uchopení míry začlenění jedince do společenských rolí, situací a aktivit. V českém kontextu není samostatné měření participace rozvinuto – společenské začlenění jednotlivce se měří pouze dotazníkem SF-36, který je zaměřen na kvalitu života obecně, citována je také klasifikace MKF. Cílem textu je shrnout debatu o měření inkluze prostřednictvím konceptu participace a představit výzkum prof. Heinemana, který na bázi klasifikace MKF vytvořil vlastní způsob měření participace.

Anglicky

Inclusion of people with disabilities is a desirable social goal, which is emphasized in educational, social and political documents. Participation is used worldwide in many disciplines as a key indicator of inclusion/the extent of social inclusion and one of the components of life situations of people with disabilities. The instrument for measuring participation has not been developed within the Czech context, so far. Components leading to the participation measurement as it is defined in ICF are included, for example, in the measurement of the quality of life, for which a questionnaire version SF-362 was created. The aim of the paper is to summarize the debate over conceptualization of participation and the way of measuring participation and to present the research of prof. Heinemann, who created the way of measuring participation on the base of ICF classification.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání