D 2011

Subjektivní teorie učitelů o výukové komunikaci

ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana a Roman ŠVAŘÍČEK

Základní údaje

Originální název

Subjektivní teorie učitelů o výukové komunikaci

Název česky

Subjektivní teorie učitelů o výukové komunikaci

Název anglicky

Teacher’s belief on educational communication

Autoři

ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, domácí) a Roman ŠVAŘÍČEK (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, od s. 52-56, 5 s. 2011

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/11:00050520

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-210-5774-6

DOI

10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-54

Klíčová slova česky

výuková komunikace; subjektivní teorie učitelů; IRF struktura; diskuse

Klíčová slova anglicky

educational communication; subjective theories of teachers; IRF structure; discussion

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 28. 3. 2012 13:20, Mgr. Petra Georgala

Anotace

V originále

Předložený příspěvek se zabývá výukovou komunikací a jejím pojetím ze strany učitelů. Na základě analýzy opakovaných rozhovorů s šestnácti učiteli humanitních předmětů na druhém stupni základní školy se věnujeme tomu, jak sami učitelé vnímají komunikaci, která ve školní třídě nastává mezi nimi a jejich žáky. Z výsledků analýzy pak vyplývá snaha učitelů o směřování ke konstruktivistickému nastavení výukové komunikace, identifikovány jsou však také důvody, vzhledem ke kterým je implementace těchto snah do každodenní školní reality prozatím v půli cesty mezi IRF strukturou a dialogickou výukou.

Anglicky

It is apparent that the result of educational communication is mostly dependant on teachers: for it is them who organize utterances according to their judgment, they choose who is about to speak, they stop utterances. The goal of this paper is therefore to answer the following research question: how do teachers at secondary Czech schools (ISCED 2A) perceive educational communication? Answering this question allows us to identify the ideal types of educational communication which determine the real results of this communication and which thus help to define the overall character of the educational process.

Návaznosti

GA406/09/0752, projekt VaV
Název: Komunikace ve školní třídě
Investor: Grantová agentura ČR, Komunikace ve školní třídě