D 2011

Subjektivní teorie učitelů o výukové komunikaci

ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana and Roman ŠVAŘÍČEK

Basic information

Original name

Subjektivní teorie učitelů o výukové komunikaci

Name in Czech

Subjektivní teorie učitelů o výukové komunikaci

Name (in English)

Teacher’s belief on educational communication

Authors

ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Roman ŠVAŘÍČEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, p. 52-56, 5 pp. 2011

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/11:00050520

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-210-5774-6

DOI

10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-54

Keywords (in Czech)

výuková komunikace; subjektivní teorie učitelů; IRF struktura; diskuse

Keywords in English

educational communication; subjective theories of teachers; IRF structure; discussion

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 28/3/2012 13:20, Mgr. Petra Georgala

Abstract

V originále

Předložený příspěvek se zabývá výukovou komunikací a jejím pojetím ze strany učitelů. Na základě analýzy opakovaných rozhovorů s šestnácti učiteli humanitních předmětů na druhém stupni základní školy se věnujeme tomu, jak sami učitelé vnímají komunikaci, která ve školní třídě nastává mezi nimi a jejich žáky. Z výsledků analýzy pak vyplývá snaha učitelů o směřování ke konstruktivistickému nastavení výukové komunikace, identifikovány jsou však také důvody, vzhledem ke kterým je implementace těchto snah do každodenní školní reality prozatím v půli cesty mezi IRF strukturou a dialogickou výukou.

In English

It is apparent that the result of educational communication is mostly dependant on teachers: for it is them who organize utterances according to their judgment, they choose who is about to speak, they stop utterances. The goal of this paper is therefore to answer the following research question: how do teachers at secondary Czech schools (ISCED 2A) perceive educational communication? Answering this question allows us to identify the ideal types of educational communication which determine the real results of this communication and which thus help to define the overall character of the educational process.

Links

GA406/09/0752, research and development project
Name: Komunikace ve školní třídě
Investor: Czech Science Foundation, Communication in the Classroom