Detailed Information on Publication Record
2011
Subjektivní teorie učitelů o výukové komunikaci
ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana and Roman ŠVAŘÍČEKBasic information
Original name
Subjektivní teorie učitelů o výukové komunikaci
Name in Czech
Subjektivní teorie učitelů o výukové komunikaci
Name (in English)
Teacher’s belief on educational communication
Authors
ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Roman ŠVAŘÍČEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, p. 52-56, 5 pp. 2011
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/11:00050520
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-210-5774-6
DOI
10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-54
Keywords (in Czech)
výuková komunikace; subjektivní teorie učitelů; IRF struktura; diskuse
Keywords in English
educational communication; subjective theories of teachers; IRF structure; discussion
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 28/3/2012 13:20, Mgr. Petra Georgala
V originále
Předložený příspěvek se zabývá výukovou komunikací a jejím pojetím ze strany učitelů. Na základě analýzy opakovaných rozhovorů s šestnácti učiteli humanitních předmětů na druhém stupni základní školy se věnujeme tomu, jak sami učitelé vnímají komunikaci, která ve školní třídě nastává mezi nimi a jejich žáky. Z výsledků analýzy pak vyplývá snaha učitelů o směřování ke konstruktivistickému nastavení výukové komunikace, identifikovány jsou však také důvody, vzhledem ke kterým je implementace těchto snah do každodenní školní reality prozatím v půli cesty mezi IRF strukturou a dialogickou výukou.
In English
It is apparent that the result of educational communication is mostly dependant on teachers: for it is them who organize utterances according to their judgment, they choose who is about to speak, they stop utterances. The goal of this paper is therefore to answer the following research question: how do teachers at secondary Czech schools (ISCED 2A) perceive educational communication? Answering this question allows us to identify the ideal types of educational communication which determine the real results of this communication and which thus help to define the overall character of the educational process.
Links
GA406/09/0752, research and development project |
|