DOLEŽALOVÁ, Jana a Veronika NAJVAROVÁ. Gramotnost a funkční gramotnost. 1. vyd. Brno: MU, 2011, 9 s. ISBN 978-80-210-5714-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Gramotnost a funkční gramotnost
Název česky Gramotnost a funkční gramotnost
Název anglicky Literacy and functional literacy
Autoři DOLEŽALOVÁ, Jana a Veronika NAJVAROVÁ.
Vydání 1. vyd. Brno, 9 s. 2011.
Nakladatel MU
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Přehledové a vzdělávací texty
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-5714-2
Klíčová slova česky gramotnost, funkční gramotnost, oblasti funkční gramotnosti, povaha gramotnosti
Klíčová slova anglicky literacy, functional literacy, nature of the literacy
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D., učo 14647. Změněno: 23. 2. 2012 12:02.
Anotace
Kapitola představuje moderní pojetí gramotnosti a představuje koncept funkční gramotnosti. Je prvotním úkolem základní školy vychovat co nejvíce jedinců, které bude moci dospělá společnost považovat za funkčně gramotné. Funkčně gramotný člověk je schopný a ochotný zapojit se do života společnosti a přispívat k jejímu dalšímu rozvoji, a v případě potřeby se přizpůsobit novým podmínkám (např. při ztrátě zaměstnání). Jedinec již v dnešní době nevystačí s izolovanými poznatky, které se dobře naučil nazpaměť, pokud je neumí funkčně využít pro své potřeby. Z toho plyne, že rozvoj funkční gramotnosti je dlouhodobým úkolem vzdělávacích institucí. Vzdělávání na 1. stupni směřuje k tomu, aby byly u všech žáků položeny základy počáteční gramotnosti ve všech oblastech, na kterých budou dále stavět učitelé 2. stupně (a žáci sami). Je alarmující, že výsledky výzkumu PISA ukazují, že téměř 20 % českých patnáctiletých žáků (absolventů povinné školní docházky) nedosahuje ani první (základní) úrovně funkční gramotnosti a je tedy možné považovat je za funkčně negramotné.
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 07:11