Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{972630, author = {Doležalová, Jana and Najvarová, Veronika}, address = {Brno}, edition = {1.}, keywords = {literacy, functional literacy, nature of the literacy}, language = {cze}, location = {Brno}, isbn = {978-80-210-5714-2}, publisher = {MU}, title = {Gramotnost a funkční gramotnost}, year = {2011} }
TY - JOUR ID - 972630 AU - Doležalová, Jana - Najvarová, Veronika PY - 2011 TI - Gramotnost a funkční gramotnost PB - MU CY - Brno SN - 9788021057142 KW - literacy, functional literacy, nature of the literacy N2 - Kapitola představuje moderní pojetí gramotnosti a představuje koncept funkční gramotnosti. Je prvotním úkolem základní školy vychovat co nejvíce jedinců, které bude moci dospělá společnost považovat za funkčně gramotné. Funkčně gramotný člověk je schopný a ochotný zapojit se do života společnosti a přispívat k jejímu dalšímu rozvoji, a v případě potřeby se přizpůsobit novým podmínkám (např. při ztrátě zaměstnání). Jedinec již v dnešní době nevystačí s izolovanými poznatky, které se dobře naučil nazpaměť, pokud je neumí funkčně využít pro své potřeby. Z toho plyne, že rozvoj funkční gramotnosti je dlouhodobým úkolem vzdělávacích institucí. Vzdělávání na 1. stupni směřuje k tomu, aby byly u všech žáků položeny základy počáteční gramotnosti ve všech oblastech, na kterých budou dále stavět učitelé 2. stupně (a žáci sami). Je alarmující, že výsledky výzkumu PISA ukazují, že téměř 20 % českých patnáctiletých žáků (absolventů povinné školní docházky) nedosahuje ani první (základní) úrovně funkční gramotnosti a je tedy možné považovat je za funkčně negramotné. ER -
DOLEŽALOVÁ, Jana a Veronika NAJVAROVÁ. \textit{Gramotnost a funkční gramotnost}. 1. vyd. Brno: MU, 2011, 9 s. ISBN~978-80-210-5714-2.
|