2011
Gramotnost a funkční gramotnost
DOLEŽALOVÁ, Jana a Veronika NAJVAROVÁZákladní údaje
Originální název
Gramotnost a funkční gramotnost
Název česky
Gramotnost a funkční gramotnost
Název anglicky
Literacy and functional literacy
Autoři
DOLEŽALOVÁ, Jana a Veronika NAJVAROVÁ
Vydání
1. vyd. Brno, 9 s. 2011
Nakladatel
MU
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Přehledové a vzdělávací texty
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-5714-2
Klíčová slova česky
gramotnost, funkční gramotnost, oblasti funkční gramotnosti, povaha gramotnosti
Klíčová slova anglicky
literacy, functional literacy, nature of the literacy
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 23. 2. 2012 12:02, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.
Anotace
V originále
Kapitola představuje moderní pojetí gramotnosti a představuje koncept funkční gramotnosti. Je prvotním úkolem základní školy vychovat co nejvíce jedinců, které bude moci dospělá společnost považovat za funkčně gramotné. Funkčně gramotný člověk je schopný a ochotný zapojit se do života společnosti a přispívat k jejímu dalšímu rozvoji, a v případě potřeby se přizpůsobit novým podmínkám (např. při ztrátě zaměstnání). Jedinec již v dnešní době nevystačí s izolovanými poznatky, které se dobře naučil nazpaměť, pokud je neumí funkčně využít pro své potřeby. Z toho plyne, že rozvoj funkční gramotnosti je dlouhodobým úkolem vzdělávacích institucí. Vzdělávání na 1. stupni směřuje k tomu, aby byly u všech žáků položeny základy počáteční gramotnosti ve všech oblastech, na kterých budou dále stavět učitelé 2. stupně (a žáci sami). Je alarmující, že výsledky výzkumu PISA ukazují, že téměř 20 % českých patnáctiletých žáků (absolventů povinné školní docházky) nedosahuje ani první (základní) úrovně funkční gramotnosti a je tedy možné považovat je za funkčně negramotné.