e 2011

Gramotnost a funkční gramotnost

DOLEŽALOVÁ, Jana a Veronika NAJVAROVÁ

Základní údaje

Originální název

Gramotnost a funkční gramotnost

Název česky

Gramotnost a funkční gramotnost

Název anglicky

Literacy and functional literacy

Autoři

DOLEŽALOVÁ, Jana a Veronika NAJVAROVÁ

Vydání

1. vyd. Brno, 9 s. 2011

Nakladatel

MU

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Přehledové a vzdělávací texty

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-5714-2

Klíčová slova česky

gramotnost, funkční gramotnost, oblasti funkční gramotnosti, povaha gramotnosti

Klíčová slova anglicky

literacy, functional literacy, nature of the literacy

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 23. 2. 2012 12:02, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.

Anotace

V originále

Kapitola představuje moderní pojetí gramotnosti a představuje koncept funkční gramotnosti. Je prvotním úkolem základní školy vychovat co nejvíce jedinců, které bude moci dospělá společnost považovat za funkčně gramotné. Funkčně gramotný člověk je schopný a ochotný zapojit se do života společnosti a přispívat k jejímu dalšímu rozvoji, a v případě potřeby se přizpůsobit novým podmínkám (např. při ztrátě zaměstnání). Jedinec již v dnešní době nevystačí s izolovanými poznatky, které se dobře naučil nazpaměť, pokud je neumí funkčně využít pro své potřeby. Z toho plyne, že rozvoj funkční gramotnosti je dlouhodobým úkolem vzdělávacích institucí. Vzdělávání na 1. stupni směřuje k tomu, aby byly u všech žáků položeny základy počáteční gramotnosti ve všech oblastech, na kterých budou dále stavět učitelé 2. stupně (a žáci sami). Je alarmující, že výsledky výzkumu PISA ukazují, že téměř 20 % českých patnáctiletých žáků (absolventů povinné školní docházky) nedosahuje ani první (základní) úrovně funkční gramotnosti a je tedy možné považovat je za funkčně negramotné.