KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Jiří HAVEL and Hana FILOVÁ. Analýza školních vzdělávacích programů jako prostředek kvalitativního rozvoje inkluze na 1. stupni ZŠ (Analysis of School Education Programmes as a Means of Qualitative Development of Inclusion at Primary School). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 118 pp. ISBN 978-80-210-5779-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Analýza školních vzdělávacích programů jako prostředek kvalitativního rozvoje inkluze na 1. stupni ZŠ
Name (in English) Analysis of School Education Programmes as a Means of Qualitative Development of Inclusion at Primary School
Authors KRATOCHVÍLOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jiří HAVEL (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Hana FILOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 118 pp. 2011.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055771
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5779-1
Keywords (in Czech) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; školní vzdělávací program; primární škola; školní legislativa; žáci se speciálními vzdělávacími potřebami; inkluze.
Keywords in English Framework Educational Programme for Basic Education; School Educational Programme; Primary School; School Legislation; Pupils with Special Educational Needs; Inclusion.
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D., učo 37304. Changed: 15/8/2013 21:10.
Abstract
Monografie byla vydána v rámci řešení výzkumného záměru Pedagogické fakulty Masarykovy Univerzity MSM0021622443 Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Analytická studie prezentovaná v této publikaci poskytuje výsledky z první etapy dílčího výzkumu řešitelského týmu pracovníků katedry primární pedagogiky. Tato etapa se soustředila na obsahovou analýzu legislativy, která se vztahuje k zabezpečení vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a na obsahovou analýzu školních vzdělávacích programů vybraného vzorku škol. V nich jsme se zaměřili na to, jakým způsobem sledované školy ve svém formálním kurikulu, které nově koncipovaly a začaly zavádět od školního roku 2007/2008, vymezily péči o děti se speciálními vzdělávacími potřebami a jaké podmínky pro ně utvářejí. Na základě zjištěných výsledků jsme navrhli strukturu požadavků na explicitní vyjádření péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve školních vzdělávacích programech.
Abstract (in English)
The book has been published as a part of the research project of Faculty of Education, Masaryk University MSM0021622443 Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Educational Programme for Basic Education. The analytical study in this book deals the results from the first phase of the partial research of research team of workers from Department of Primary Education. The aim of this phase was to make a content analysis of school legislation towards the education of pupils with special educational needs and content analysis of school educational programmes of selected sample of basic schools. It was focused on way, which cooperative schools presented in their formal curriculum - it was formed in school year 2007/2008 – and which marked out a carry for children with special educational needs and conditions for it. In the end we suggested the structure requirements – based on our found results - for explicit declaration of this carry for pupils with special educational needs in their school educational programmes.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 2/5/2024 23:06