a 2011

Model of Physical Education at the Primary School Level

MUŽÍK, Vladislav

Základní údaje

Originální název

Model of Physical Education at the Primary School Level

Název česky

Model tělesné výchovy na 1. stupni základní školy

Vydání

2011

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-5532-2

Klíčová slova česky

tělesná výchova; model tělesné výchovy; pohybová aktivita; pohybový režim žáků; 1. stupeň základní školy; projektované kurikulum; realizované kurikulum

Klíčová slova anglicky

physical education; physical activity; physical regime of the students; primary school education; projected curricula; realised curricula

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 25. 2. 2012 13:10, doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.

Anotace

V originále

The article presents results of the research project School and health for the 21st century. The subproject is oriented on physical education at the primary school level. It deals with the projected and realised curricula of physical education and all-day physical activity of pupils. The research methods were the content analysis of the documents, the systematic observation of the interaction in the physical education training, the standardised controlled interview, questionnaires, the day time recording and the modelling of the physical education curricula. In the research, educational documents containing the projected curricula of physical education were analysed. The research samples were representative samples of the Czech Republic citizens and available samples of teachers and pupils at the primary school level. The gained results provide a base for a draft of a model of physical education at the primary school level. The model contains the interventional project Students on the move, which influences the pupils school and out-of-school physical activity. The aim of the physical education model is to help to optimise the physical activity regime of the primary school pupils.

Česky

Příspěvek shrnuje výsledky dílčího projektu výzkumného záměru Škola a zdraví pro 21. století. Dílčí projekt je orientován na tělesnou výchovu na 1. stupni ZŠ. Zabývá se projektovaným a realizovaným kurikulem tělesné výchovy i celodenní pohybovou aktivitou žáků. Výzkumnými metodami byly obsahová analýza dokumentů, systematické pozorování interakce ve výuce tělesné výchovy, standardizovaný řízený rozhovor, dotazníky, časové snímky dne a modelování kurikula tělesné výchovy. Analyzovány byly vzdělávací dokumenty obsahující projektované kurikulum tělesné výchovy. Výzkumnými soubory byly reprezentativní soubory občanů České republiky a dostupné soubory učitelů a žáků 1. stupně základní školy. Získané poznatky jsou východiskem pro koncipování modelu tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ. Tento model obsahuje intervenční projekt Školáci v pohybu, ovlivňující interakci učitel – žák ve výuce tělesné výchovy, školní i mimoškolní pohybovou aktivitu žáků a monitoring zdravotně orientované zdatnosti žáků. Cílem modelu tělesné výchovy je přispět k optimalizaci pohybového režimu žáků na 1. stupni ZŠ.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století