J 2011

Vypůjčená imaginace. Po stopách distribučních osudů žánrových filmů

BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír

Základní údaje

Originální název

Vypůjčená imaginace. Po stopách distribučních osudů žánrových filmů

Název česky

Vypůjčená imaginace. Po stopách distribučních osudů žánrových filmů

Název anglicky

Borrowed Imagination. Tracing the Distribution of Genre Movies in Nationalized Film Industries

Autoři

BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu, Praha, Národní filmový archiv, 2011, 0862-397X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/11:00055794

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

socialistické země; žánrové filmy; filmová distribuce

Klíčová slova anglicky

socialist countries; genre movies; film distribution

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2012 09:02, Mgr. Petra Georgala

Anotace

V originále

Článek zkoumá distribuci a uvádění žánrových filmů produkovaných znárodněnými kinematografiemi v době tzv. reálného socialismu. Kapitola o Československu je rozšířena o průzkum praxe kina Vesmír v průmyslové obci Zastávka. Vrcholem socialistické produkce žánrových snímků byla 60. léta, kdy tyto kinematografie vyráběly historické velkofilmy a dobrodružné příběhy pláště a dýky. Socialistické žánrové filmy byly často založeny na vypůjčené imaginaci a ukazovaly fikční světy velmi vzdálené každodennímu životu. V 70. a 80. letech produkce těchto filmů i jejich návštěnost ve spřátelených zemích postupně klesala.

Anglicky

The article focuses on the distribution and exhibition of genre movies produced by nationalized film industries during the period of so-called developed socialism. The Czechoslovak chapter is extended with a probe into the practices of the Vesmír cinema in the small industrial village of Zastávka. The best of times for socialist genre movies was during the 1960s, when these national cinemas succeeded in the production of historical epics, red westerns and cloak-and-dagger adventure movies. Socialist genre movies were based on borrowed imagination presenting worlds of fiction very far from everyday life. The share of socialist genre films at the box office declined gradually during the 1970s and 1980s.