D 2011

Přírodovědně nadaní žáci a IBSE

TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA

Basic information

Original name

Přírodovědně nadaní žáci a IBSE

Name in Czech

Přírodovědně nadaní žáci a IBSE

Name (in English)

Science gifted students and IBSE

Authors

TRNOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Josef TRNA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Nadaní žáci ve škole, p. 127-138, 12 pp. 2011

Publisher

Masarykova univerzita Brno

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00055878

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5760-9

Keywords (in Czech)

přírodovědně nadaní žáci; IBSE; projekt PROFILES

Keywords in English

science gifted students; IBSE; project PROFILES

Tags

Reviewed
Změněno: 27/2/2017 08:59, doc. RNDr. Eva Trnová, PhD.

Abstract

V originále

Mezi důležité faktory ovlivňující rozvoj kognitivně nadaného žáka patří zájem a další motivy. Proto je třeba hledat inovativní výukové metody, které povedou ke zvýšení zájmu o přírodní vědy a tedy i motivace žáků pro jejich studium. Jednou z těchto metod je badatelsky orientované přírodovědné vzdělávání (IBSE), jež má silný motivační efekt jak na žáky, tak na učitele. Studie přináší výzkumné výsledky IBSE v podobě výukových metod. Použitou výzkumnou metodou je konstrukční výzkum.

In English

Interest and additional motives are very important factors which influence the development of cognitively gifted student. Is necessary to change the teaching methods and increase students' motivation. Suitable educational method is Inquiry-Based Science Education (IBSE), which can increase students' interest and stimulate teacher's motivation. Study presents research results of IBSE in the form of teaching methods. Main used research method is design-based research.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education