D 2011

Využití vlastního hodnocení pro sledování kvality a rozvoje mateřské školy

SYSLOVÁ, Zora

Basic information

Original name

Využití vlastního hodnocení pro sledování kvality a rozvoje mateřské školy

Name in Czech

Využití vlastního hodnocení pro sledování kvality a rozvoje mateřské školy

Name (in English)

The use of self - evaluation to monitor the quality and the development of nursery school

Authors

SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. p. 378-382, 5 pp. 2011

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00055900

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5774-6

DOI

10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-77

Keywords (in Czech)

Autoevaluace; dimenze; rozvoj školy.

Keywords in English

Self-evaluation; dimensions; school development
Změněno: 20/3/2012 17:43, Mgr. Martina Dvořáková

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá autoevaluačními procesy v mateřských školách, které jsou nahlíženy prostřednictvím jedné z pěti dimenzí. V empirické části příspěvek přibližuje závěry z dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 290 respondentů z celé České republiky a rozhovorů se 17 předškolními pedagogy. Vývoj autoevaluačních procesů v mateřských školách napovídá, že se vzrůstajícími zkušenostmi roste jejich pozitivnější vnímání. Přesto stále přetrvává nesystematičnost a nedostatečná je také účelnost, s jakou se autoevaluace v mateřských školách provádí.

In English

The paper deals with self-evaluation processes in the kindergartens, which are viewed through the model of the five dimensions. In the empirical part, the contribution is approaching conclusion of the questionnaires, which was attended by 290 respondents from all over the Czech Republic and of the dialogues with 17 pre-primary educators. Progress of self-evaluation processes in the kindergartens suggests that with increasing experience is growing their positive perception. Still, there remains a lack of the systematicness and also the effectiveness which the self-evaluation in the kindergartens is worked with.