C 2012

Proč a jak zkoumat výukovou komunikaci.

ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ a Jiří ZOUNEK

Základní údaje

Originální název

Proč a jak zkoumat výukovou komunikaci.

Vydání

Praha, Komunikace ve školní třídě. od s. 19-39, 20 s. 2012

Nakladatel

Portál

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-262-0085-7

Klíčová slova česky

pedagogická komunikace; třída; kvalitativní výzkum

Klíčová slova anglicky

educational comunication; classroom; qualitative research

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 11. 3. 2012 22:24, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.

Anotace

V originále

Kniha nabízí aktuální informace o tom, jak probíhá komunikace mezi učitelem a žáky. Tyto informace jsou čerpány z originálního výzkumu autorského týmu, který zahrnoval dlouhodobé pozorování a videonahrávky vyučovacích hodin různých učitelů druhého stupně základní školy. Kniha tak přináší řadu příkladů ze školní praxe, umožňuje vytvořit si živou představu o tom, jak komunikace ve školní třídě reálně probíhá. Detailně se zaobírá například povahou učitelských otázek a zpětné vazby, kterou učitelé žákům poskytují. Rovněž upozorňuje na skutečnost, že komunikace ve školní třídě se netýká pouze vyučovacích obsahů, ale podílí se také na utváření vztahů mezi učitelem a žáky, jako je náklonnost a respekt či naopak antipatie a despekt. V závěrečné kapitole je prezentována koncepce dialogického vyučování jako ideálního modelu pedagogické komunikace a jsou hledány způsoby, které by českým učitelům mohly pomoci se tomuto modelu přiblížit. Tato kapitola se pak věnuje detailně metodologii výzkumu.

Anglicky

The chapter is focused on methodology of research of educational communication. The chapter is the first part of the book describing the research of educational communication in Czech primary schools.

Návaznosti

GA406/09/0752, projekt VaV
Název: Komunikace ve školní třídě
Investor: Grantová agentura ČR, Komunikace ve školní třídě