2012
Proč a jak zkoumat výukovou komunikaci.
ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ a Jiří ZOUNEKZákladní údaje
Originální název
Proč a jak zkoumat výukovou komunikaci.
Autoři
Vydání
Praha, Komunikace ve školní třídě. od s. 19-39, 20 s. 2012
Nakladatel
Portál
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-262-0085-7
Klíčová slova česky
pedagogická komunikace; třída; kvalitativní výzkum
Klíčová slova anglicky
educational comunication; classroom; qualitative research
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 11. 3. 2012 22:24, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
V originále
Kniha nabízí aktuální informace o tom, jak probíhá komunikace mezi učitelem a žáky. Tyto informace jsou čerpány z originálního výzkumu autorského týmu, který zahrnoval dlouhodobé pozorování a videonahrávky vyučovacích hodin různých učitelů druhého stupně základní školy. Kniha tak přináší řadu příkladů ze školní praxe, umožňuje vytvořit si živou představu o tom, jak komunikace ve školní třídě reálně probíhá. Detailně se zaobírá například povahou učitelských otázek a zpětné vazby, kterou učitelé žákům poskytují. Rovněž upozorňuje na skutečnost, že komunikace ve školní třídě se netýká pouze vyučovacích obsahů, ale podílí se také na utváření vztahů mezi učitelem a žáky, jako je náklonnost a respekt či naopak antipatie a despekt. V závěrečné kapitole je prezentována koncepce dialogického vyučování jako ideálního modelu pedagogické komunikace a jsou hledány způsoby, které by českým učitelům mohly pomoci se tomuto modelu přiblížit. Tato kapitola se pak věnuje detailně metodologii výzkumu.
Anglicky
The chapter is focused on methodology of research of educational communication. The chapter is the first part of the book describing the research of educational communication in Czech primary schools.
Návaznosti
GA406/09/0752, projekt VaV |
|