b 2011

Identity v konfrontaci: Multikulturní výchova pro učitele/učitelky SŠ a ZŠ

FUJDA, Milan, Eva KLOCOVÁ a Radek KUNDT

Základní údaje

Originální název

Identity v konfrontaci: Multikulturní výchova pro učitele/učitelky SŠ a ZŠ

Název anglicky

Identities in confrontation: Multicultural education for the primary and secondary school teachers

Autoři

FUJDA, Milan (203 Česká republika, garant, domácí), Eva KLOCOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Radek KUNDT (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, 446 s. Vydání první, 2011

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Učebnice

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/11:00056019

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-210-5558-2

Klíčová slova česky

multikulturní vzdělávání;identity;stereotypy;dějiny;kultura;náboženství;sociální vyloučení;integrace

Klíčová slova anglicky

multicultural education;identities;history;culture;religion;social exclusion;integration

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 20. 11. 2016 20:33, Mgr. et Mgr. Radek Kundt, Ph.D.

Anotace

V originále

V podobě této knihy se vám dostává do rukou obsáhlý materiál, který zcela uspokojí vaše potřeby v oblasti multikulturní výchovy a nabídne vám řadu podnětů pro práci v rámci výuky dějin, občanské výchovy a základů společenských věd, částečně i zeměpisu nebo výtvarné výchovy. Cílem naší práce na tomto textu nebylo předložit vám jednoznačné a definitivní „pravdy“ o „jiných“ kulturách. V konečném důsledku bychom tím jen vytvářeli další stereotypy. Chtěli jsme spíše podpořit vaše uvažování o relevantních aspektech společenského života, povaze stereotypů a jejich sociálních funkcích a o rozličných důsledcích jejich užívání. Zaměřili jsme se při tom na témata utváření stereotypů, sociálního vyloučení, formování identit a kulturních odlišností a utváření vztahů mezi společenstvími a kulturami. Kdybychom tato témata otevírali jen na abstraktní teoretické úrovni, aniž bychom vám poskytli rozbory konkrétních případů, patrně by to ani vám, ani vašim žákům a žačkám k velkému užitku nebylo. Snažili jsme se proto učinit tři věci současně: zprostředkovat vám informace o stavu vybraných kultur, náboženství a identit v různých obdobích dějin, ukázat vám na těchto informacích praktický význam teoretických sociálněvědných poznatků, a prostřednictvím spojení obojího vám pomoci hledat cestu, jak vést své žáky ke kritickému myšlení o sobě samých, o kulturním a sociálním prostředí, v němž žijeme, a o tom, co se dnes s námi všemi i tímto prostředím děje.

Anglicky

This book offers you a full-range of materials that will fulfil your needs regarding implementation of multicultural education. It gives you a great many inspirational suggestions how to bring the theme into your teaching practises, both in History and Social Studies Basics as well as in Geography or Arts and Crafts. Our intention was not to put forward unambiguous and conclusive “truths” about “other” cultures. By doing so we would only create more stereotypes. What we did instead was rather to help you boost your own reasoning about important aspects of social life, nature and social functions of stereotypes, and about various consequences of their usage. To achieve this we focus on themes such as how stereotypes arise, formation of social exclusion, identities and cultural differences, and how relationships are shaped between societies and cultures. If we had addressed these themes on an abstract theoretical level only without providing you with analyses of concrete cases, you and your students would probably not benefit much. This is why we follow three goals simultaneously: to provide you with information about specific cultures, religions and identities in different historical periods; to show you applicative meaning of this theoretically based social scientific knowledge; and to help you find a way to combine these two in order to lead your students to think critically about themselves as well as about cultural and social environment we live in.

Návaznosti

CZ.1.07/1.3.10/02.0022, interní kód MU
Název: Centrum pro religionistiku a multikulturní edukaci
Investor: Jihomoravský kraj, Centrum pro religionistiku a multikulturní edukaci, 1.3 Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení

Přiložené soubory

02_Obsah_pro_tisk.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru