VAZSONYI, Alexander T., Hana MACHÁČKOVÁ, Anna ŠEVČÍKOVÁ, David ŠMAHEL a Alena ČERNÁ. Cyberbullying in context: Direct and indirect effects by low self-control across 25 European countries. European Journal of Developmental Psychology. 2012, roč. 9, č. 2, s. 210-227. ISSN 1740-5629. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/17405629.2011.644919.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Cyberbullying in context: Direct and indirect effects by low self-control across 25 European countries
Autoři VAZSONYI, Alexander T. (840 Spojené státy), Hana MACHÁČKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí), Anna ŠEVČÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí), David ŠMAHEL (203 Česká republika, domácí) a Alena ČERNÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání European Journal of Developmental Psychology, 2012, 1740-5629.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.885
Kód RIV RIV/00216224:14230/12:00057294
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1080/17405629.2011.644919
UT WoS 000304311900005
Klíčová slova anglicky Cyberbullying Self-control Deviance Problem behaviours Cross-cultural
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D., učo 110415. Změněno: 3. 7. 2015 10:14.
Anotace
Random samples of at least 1,000 youth, ages 9 to 16 years, from 25 European countries (N = 25,142) were used to test the salience of low self-control on cyberbullying perpetration and victimization (direct and indirect effects), framed by a cross-cultural developmental approach. Path models, which provided evidence of invariance by sex, tested the hypothesized links among low self-control as well as known correlates, including offline perpetration and victimization, and externalizing behaviours. Results showed positive associations between online and offline bullying behaviours (perpetration and victimization), and, more interestingly, both direct but mostly indirect effects by low self-control on cyberbullying perpetration and victimization; externalizing behaviours had little additional explanatory power. Importantly, multi-group tests by country samples provided evidence of quite modest differences in the tested links across the 25 developmental contexts, despite some observed differences in the amount of variance explained in the dependent measures.
Návaznosti
GAP407/11/0585, projekt VaVNázev: Rizika používání internetu pro děti a adolescenty
Investor: Grantová agentura ČR, Rizika používání internetu pro děti a adolescenty
VytisknoutZobrazeno: 18. 7. 2024 11:25