2011
Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje
JANÍK, Tomáš, Petr NAJVAR a Milan KUBIATKOZákladní údaje
Originální název
Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje
Název anglicky
The Quality of Curriculum and Instruction: Research Approaches and Instruments
Autoři
JANÍK, Tomáš, Petr NAJVAR a Milan KUBIATKO
Vydání
1. vyd. Brno, 241 s. 2011
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Typ výsledku
Odborná kniha
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Lékařská fakulta
ISBN
978-80-210-5705-0
Klíčová slova česky
kvalita výuky, kvalita kurikula, výzkum, kategoriální systémy
Klíčová slova anglicky
quality of instruction, quality of curriculum, research, systems of categories
Štítky
Změněno: 14. 3. 2012 11:03, Mgr. Martina Dvořáková
V originále
V odborné knize jsou prezentovány (a) vybrané nástroje umožňující podchycovat kvalitu kurikula a výuky, (b) výsledky výzkumů zaměřených na vybrané aspekty této problematiky. Autoři představují kategoriální systémy pro analýzu kurikulárních dokumentů v dějepise, pro posuzování ideologičnosti v učebnicích občanské výchovy, evropské dimenze v učebnicích dějepisu; dále jsou představeny kategoriální systémy pro zkoumání nonverbálních prvků v učebnicích zeměpisu, pro zkoumání vizuálních prostředků v učebnicích německého jazyka, posuzovací systém pro zjišťování kvality výuky cizích jazyků, kategoriální systém pro posuzování genderových stereotypů a nerovností ve výuce anglického jazyka, kategoriální systém pro posuzování diagnostické kompetence (budoucích) učitelů anglického jazyka, dotazník pro zjišťování autoregulace učení, dotazníky pro zjišťování strategií učení cizímu jazyku a didaktický test kartografických dovedností v zeměpise.
Anglicky
In the book, research tools are presented that allow to capture aspects of quality of curriculum and instruction as well as results of research that aimed to analyse these aspects. The authors present system of categories that were developed to analyse curricular documents in teaching history, issues of ideology in civics textbooks and issues of the European dimension in history textbooks. Other presented tools include those aimed to analyse non-verbal elements of geography textbooks, visual elements of textbooks of German as a second language, observational tool to analyse foreign language instruction, a system of categories to capture gender stereotypes and inequities in English as a foreign language lessons, a system of categories for analysing the diagnostic competence of (future) English teachers, a questionnaire for analysing self-regulating learning, questionnaires for analysing strategies of foreign language learning and a didactic test of cartographic competences in geography.