D 2011

Reinterpretace tradičních náboženských představ a praktik ve filozofickém myšlení čínského starověku

VÁVRA, Dušan

Základní údaje

Originální název

Reinterpretace tradičních náboženských představ a praktik ve filozofickém myšlení čínského starověku

Název anglicky

Reinterpretations of traditional religious ideas and practices in philosophical thought in early China

Autoři

VÁVRA, Dušan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Náboženství Číny a Japonska – sborník statí, od s. 28-53, 27 s. 2011

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/11:00056307

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-210-5456-1

Klíčová slova anglicky

China; early China; religions; Chinese philosophy

Štítky

Změněno: 29. 11. 2016 13:42, Mgr. Jiří Plucar, Ph.D.

Anotace

V originále

Kapitola sborníku "Náboženství Číny a Japonska – sborník statí", která ukázuje na řadě příkladů, jak byly tradiční náboženské představy a praktiky reinterpretovány v textech, které dnes označujeme jako filozofické. Záměrem druhé kapitoly je ukázat souvislost filozofických idejí s tradičními náboženskými představami a rozlišit různé filozofické přístupy k nim: zpochybnění a odmítnutí; potvrzení a zahrnutí do vlastního výkladu světa; reinterpretace a transformace v představy o možnosti sebezdokonalování lidské osobnosti.

Anglicky

The chapter in "Chinese and Japanese Religions - collection of essays" describes the process of reinterpretation of traditional religious ideas in the ancient Chinese philosophical texts. The chapter demonstrates the close relation between religion and philosophy in ancient China. Three philosophical attitudes toward the religious ideas and practices are described: challenge and rejection; acknowledgement and inclusion into a new philosophical framework; reinterpretation and transformation into the idea of self-cultivation of human personality (development of god-like characteristics within the human). the basic features of religious ideas and practices in early China that are often valid for later periods of Chinese history, too. Due to the nature of received written texts the chapter focuses on state cults, i. e. to the religious ideas and practices common in elite and official stratas of the Chinese society.