2011
Reinterpretace tradičních náboženských představ a praktik ve filozofickém myšlení čínského starověku
VÁVRA, DušanZákladní údaje
Originální název
Reinterpretace tradičních náboženských představ a praktik ve filozofickém myšlení čínského starověku
Název anglicky
Reinterpretations of traditional religious ideas and practices in philosophical thought in early China
Autoři
VÁVRA, Dušan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, Náboženství Číny a Japonska – sborník statí, od s. 28-53, 27 s. 2011
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/11:00056307
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-210-5456-1
Klíčová slova anglicky
China; early China; religions; Chinese philosophy
Štítky
Změněno: 29. 11. 2016 13:42, Mgr. Jiří Plucar, Ph.D.
V originále
Kapitola sborníku "Náboženství Číny a Japonska – sborník statí", která ukázuje na řadě příkladů, jak byly tradiční náboženské představy a praktiky reinterpretovány v textech, které dnes označujeme jako filozofické. Záměrem druhé kapitoly je ukázat souvislost filozofických idejí s tradičními náboženskými představami a rozlišit různé filozofické přístupy k nim: zpochybnění a odmítnutí; potvrzení a zahrnutí do vlastního výkladu světa; reinterpretace a transformace v představy o možnosti sebezdokonalování lidské osobnosti.
Anglicky
The chapter in "Chinese and Japanese Religions - collection of essays" describes the process of reinterpretation of traditional religious ideas in the ancient Chinese philosophical texts. The chapter demonstrates the close relation between religion and philosophy in ancient China. Three philosophical attitudes toward the religious ideas and practices are described: challenge and rejection; acknowledgement and inclusion into a new philosophical framework; reinterpretation and transformation into the idea of self-cultivation of human personality (development of god-like characteristics within the human). the basic features of religious ideas and practices in early China that are often valid for later periods of Chinese history, too. Due to the nature of received written texts the chapter focuses on state cults, i. e. to the religious ideas and practices common in elite and official stratas of the Chinese society.