CHOVANEC, Jan. Verbal and Visual Representation of 'US' and 'THEM': British Front-Page News on the Iraq War. In 2nd International Conference on Political Linguistics (PL2009) (Lodz). 2009.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Verbal and Visual Representation of 'US' and 'THEM': British Front-Page News on the Iraq War
Název česky Verbální a vizuální reprezentace "My" a "Oni": Válečný konflikt na titulních stranách britského tisku
Autoři CHOVANEC, Jan (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 2nd International Conference on Political Linguistics (PL2009) (Lodz), 2009.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/09:00056348
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky kritická analýza diskurzu; multimodalita; bulvární tisk; titulní strana; metafora; inkompatibilita; diskurzní strategie
Klíčová slova anglicky critical analysis of discourse; multimodality; tabloid press; front page; metaphor; incompatibility; discourse strategy
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D., učo 463. Změněno: 11. 4. 2012 17:11.
Anotace
Using a set of front pages of British newspapers from the period of the current war in Iraq, the presentation offers a multi-modal analysis of the way visual images and verbal text are used in the media to categorize individuals. It is noted how the interplay between the images on the front pages and the verbalizations of the events in headlines explicitly and implicitly constructs two opposed groups, i.e., "us" and "them". The pictorial and verbal categorization of the two groups draws on a broad range of constrasts such as "human" vs "animal", "presence of civilization" vs "absence of civilization", "pleasure" vs "pain", etc. The mutual incompatibility of such categories underlies the perceived incompatibility of the two groups. It is also shown that, although such contrasts are typically subject to affective polarization, i.e., the depiction of the in-group and the out-group in terms of positive self-presentation and negative other-presentation, the contrasts can also be used subversively by the media, e.g., to question the positive values and the self-image that a group typically holds about itself.
VytisknoutZobrazeno: 3. 5. 2024 17:12