BLATNÝ, Marek, Katarína MILLOVÁ, Martin JELÍNEK and Terezie OSECKÁ. Životní smysluplnost: Osobnostní souvislosti a antecedenty (Meaningfulness in life: personality correlates and antecedents). Československá psychologie. Praha: Academia, 2010, vol. 54, No 3, p. 225-234. ISSN 0009-062X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Životní smysluplnost: Osobnostní souvislosti a antecedenty
Name in Czech Životní smysluplnost: Osobnostní souvislosti a antecedenty
Name (in English) Meaningfulness in life: personality correlates and antecedents
Authors BLATNÝ, Marek, Katarína MILLOVÁ, Martin JELÍNEK and Terezie OSECKÁ.
Edition Československá psychologie, Praha, Academia, 2010, 0009-062X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Impact factor Impact factor: 0.230
UT WoS 000282805900001
Keywords in English meaning in life; meaningfulness in life; existential frustration; personality; traits; temperament; prediction; adulthood; adolescence; childhood
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Katarína Millová, Ph.D., učo 64592. Changed: 25/11/2016 11:54.
Abstract
Studie předkládá analýzu některých současných teorií celoživotního vývoje. Soustředí se zejména na analýzu čtyř oblastí. Srovnává typ teoretického přístupu (např. psychologický vs. sociologický vs. systémový), úrovně zpracování vývoje (např. mikroskopická vs. makroskopická), klíčové charakteristiky vývoje a principy vývoje, ze kterých teorie vychází. Navzdory mnohým odlišnostem se objevují některé společné charakteristiky, například vliv tranzic, normativní a nenormativní události. Kromě toho můžeme vysledovat i vzájemné ovlivňování teorií. Například vliv teorie životní dráhy na bioekologickou teorii nebo vliv lifespanové teorie vývoje na lifespanovou teorii kontroly.
Abstract (in English)
The study brings the analysis of some contemporary lifespan development theories. The focus is especially on the analysis of four areas. The study compares type of the theoretical approach (e.g. psychological vs. sociological vs. system), level of the development elaboration (e.g. microlevel vs. macrolevel), key characteristics of the development and developmental principles. In spite of many differences, there are some common characteristics (e.g. influence of the transitions, normative and nonnormative events). Besides that we can trace up also reciprocal influence of the theories. For example, the bioecological theory is influenced by the life-course theory and the lifespan theory of control is widely influenced by the life-span developmental theory.
PrintDisplayed: 25/5/2024 20:39