k 2009

Multimodální analýza a vizuální rétorika titulních stran britského tisku

CHOVANEC, Jan

Základní údaje

Originální název

Multimodální analýza a vizuální rétorika titulních stran britského tisku

Název česky

Multimodální analýza a vizuální rétorika titulních stran britského tisku

Název anglicky

Multimodal analysis and visual rhetoric of front pages in the British press

Autoři

CHOVANEC, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

XIX. Kolokvium mladých jazykovedcov (Modra-Harmónia), 2009

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/09:00056350

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

multimodalita; vizuální rétorika; titulní strana; kritická analýza diskurzu; vizuální metafora

Klíčová slova anglicky

multimodality; visual rhetoric; front page; critical discourse analysis; visual metaphor

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2012 17:08, prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek se věnuje multimodální analýze titulních stran britských deníků, které se vyznačují trendem k výrazné vizualizace komunikovaného obsahu. Vztah mezi verbální a vizuální formou zprávy není jednoznačný: může se jednat o vzájemnou souhru ale také o budování kontrastu mezi oběma složkami, často s tendencí vytvářet "slovně-vizuální hříčky". Text a jeho vizuální doprovod opouštějí své tradiční funkce: titulky již nejsou využívány pouze k "přenosu" ideačně pojímaných informací, kdežto fotografie ztrácejí svoji čistě dokumentární hodnotu. Jak odhaluje analýza těchto masmediálních komunikátů, souhra verbální a vizuální komunikace představuje komplexní proces, při němž dochází k evokaci stereotypů, manipulaci významů a aktivaci nejrůznějších presupozic, které ve svém důsledku mohou mít ve vztahu ke komunikované zprávě značný hodnotící potenciál.

Anglicky

The presentation offers a multimodal analysis of front pages of British daily newspapers, noting the current tendency of significant visualization of the communicated content. The relation between the verbal and the visual forms of the message is not unequivocal: it can be a mutual interplay as well as a contrast, with a frequent tendency to construct "verbo-visual puns". The text and the visual element lose loosen traditional functions: headlines are no longer used only for the "transmission" of ideational content and photographs are losing their purely documentary value. As the analysis revelas, the inteplay between verbal and visual communication is a complex process that evokes stereotypes, manipulates meanings, and activates diverse presuppositions that may be adding a high evaluative potential to the text.